tirsdag den 29. oktober 2019

Harry Potter og Flammernes Pokal






Harry Potter og flammerens pokal

Forfatter: J.K. Rowling
Serie: Harry Potter #4
Originalsprog: Engelsk, Harry Potter and the Goblet of Fire
Genre: Fantasy
Målgruppe: Alle
Udgiver: Gyldendal

Tak til Bog og ide for anmeldereksemplaret


Allerede inden skoleåret går i gang, sker der dramatiske begivenheder ved Verdensmesterskaberne i Quidditch. Det viser sig dog hurtigt for eleverne på Hogwarts, at det ikke er den eneste særlige begivenhed det år. Hogwarts skal nemlig være vært for den intermagiske Turnering i Magisk Trekamp, og Harry stilles over for de hidtil mest krævende udfordringer i sin troldmandskarriere. Mørkets repræsentanter lurer i hver en krog, og alt tyder på, at udfordringerne denne gang er mere, end Harry kan magte.


At anmelde en Harry Potter-bog, er som at anmelde i et rating-system som ikke eksistere. Jeg har lyst til at sætte et hjerte efter de seks stjerner, for Harry Potter-bøgerne er for mig i en hel liga for sig. Det har været en sand fornøjelse at genlæse bog fire her op til Halloween, for J.K. Rowling synes altid at gøre lidt ekstra ud af sine Halloween beskrivelser. Man kan heller ikke undgå andet end at komme i begyndende julestemning med læsning af Yule ballet og det overpyntede Hogwarts.

Ligesom de andre gange hvor jeg har anmeldt denne fine illustrerede udgave af Jim Kay, så anmelder jeg nærmere udgaven end Harry Potter historien. Ja, for ellers vil vi sidde her meget længe. Jeg kunne skrive side op og side ned om hvor fantastiske Harry Potter-bøgerne er og hvis du endnu ikke har læst dem, så kom i gang. Hvis du er gået i stå i en af de første bøger, så fortsæt, det bliver mørkere og større med tiden.

Lige præcis mørket bliver endnu tydeligere her i bind fire end det har været tidligere og det kan også mærkes på Jim Kays fantastiske illustrationer. Kontrasten til det dystre og det sjove bliver større og det fungere simpelthen så fint.

Illustrationerne er så detaljerige, at man kan sidde og kigge på dem for evigt for at opdage småt hints. Mange af illustrationerne har jeg lyst til at få som artprint, til at hænge direkte op på væggen. De er så stemningsfulde og magiske, at jeg kan ofte ikke lade være med at drømme mig ind i dem. Prøv bare at se opslaget med Hogwarts Expressen - man føler jo nærmest at man sidder inde i toget og kigger ud på regnen og landskabet. Jeg kan heller ikke lade være med at danne små historier om sjove ting Hogwarts eleverne laver der bag ruden inde i de varme kupeer. Besværgelser, drillerier og hvilket slik de køber fra slikheksen.

Det jeg især drømte om var mange illustrationer af dragerne og jeg blev ikke skuffet. Jim Kay er gået amok i drager og han gør det så flot. Jeg glæder mig noget så utrolig meget til de sidste tre Jim Kay illustrerede Harry Potter-bind.

Man kunne ikke tro at Harry Potter-bøgerne kunne blive bedre end de var. Men jo, med Jim Kays illustrationer har de fået et ekstra niveau, der understøtter seriens magi, finurlighed og bare generelt awesomeness.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig