lørdag den 28. december 2019

Elementprøven







Elementprøven

Forfatter: Julie Midtgaard
Serie: Sprækken til Luscuro #1
Genre: Fantasy
Målgruppe: Unge og opefter
Udgiver: Tellerup


Tak til forfatteren Julie Midtgaard og Tellerup for anmeldereksemplaret

I 1600-tallets Aalborg straffes trolddom med døden, og før 14-årige Gry ved af det, sender en hekseanklage hende på bålet. Men de glubske flammer brænder hende ikke som de burde. I stedet tvinger mystiske kræfter hende på en farefuld rejse til Luscuro; en magisk verden hærget af ødelæggelse og krig. Her er der kun én vej frem, og det er at bestå den livsfarlige elementprøve. Mægtige kræfter lurer, og snart opdager Gry at hun ved noget som nogen vil gøre alt for at holde skjult ...


Elementprøven er en stærk debut fantasyroman. Historien er godt gennemarbejdet og man falder ikke over de klassiske begynderfejl. Hvilket helt sikkert ikke har været en nem bedrift - altså at få det til at se så legende let ud. Elementprøven er både let og behagelig at flyve igennem, men den har samtidig noget dybde og noget karaktér. 

Selvom historien handler om den 14-årige Gry, så vil jeg ikke kalde Elementprøven for YA fantasy. Jeg synes den er stærkere end det. Den formår at være mere end en teenagers historie samtidig med at den helt sikkert omhandler mange af de tematikker som en klassisk YA historie gør, men den er bare samtidig også mere relaterbar for en ældre målgrupper også. 

Jeg kan rigtig godt lide Gry som hovedperson og særligt også de interaktioner hun har med andre. Man kan mærke hende frem for bare at læse om hende, hvilket gør at man ikke kan undgå andet end at føle med hende og mærke hendes følelser. 

Som sagt synes jeg helt sikkert den første bog i 'Sprækken til Luscuro' serien er utrolig vellykket og jeg glæder mig rigtig meget til at læse videre i serien.





 
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig