mandag den 28. december 2020

Harry Potter og de vises sten - illustreret af Minalima

 



Harry Potter og de vises sten


Forfatter: JK Rowling

Serie: Harry Potter #1

Originalsprog: Engelsk

Genre: Fantasy

Målgruppe: Fra 10 og voksne

Udgiver: Gyldendal


Tak til Bog og ide for anmeldereksemplaret (reklame)


Fantastisk pragtudgave af 1. bind i serien om Harry Potter - den internationale kæmpesucces, som har tryllebundet børn og voksne verden over, siden bøgerne begyndte at udkomme i 1998. Indeholder 8 folde ud-overraskelser, bl.a. en kuvert med Harrys første brev fra Hogwarts.


Denne fine bog er sidste nye udgivne Harry Potter udgave skabt af Minalima. 

Minalima stod i sin tid bag Harry Potter filmenes grafiske udtryk - ja, de er sådan set stadig i gang med at designe løs i den magiske og forunderlige troldmandsverden, for de er også de grafiske genier bag 'Fantastiske skabninger' filmene. Og måske er det fordi jeg selv er grafiker, men jeg har så utrolig meget optur over deres evner. De er enormt dygtige og det synes jeg de har vist gang på gang, blandt andet i deres børneklassiker serie, vis stil den her bog ligner. 

Bogen er illustreret med et grafisk strøg og indeholder enkelte interaktive elementer. Blandt andet er Hogwarts brevet til Harry, et man fysisk kan folde ud og læse i bogen og der er nogle helt igennem flotte papirklip gennem bog. Hogwarts spisesal bliver forvandlet fra det daglige, med fire langborde til et fælles julebord og masser af juleudsmykning. Amen, det er så fint. Jeg kan ikke få hænderne ned. 

En ting der dog undre mig stadigvæk er hvorfor man ikke laver en nyoversættelse af Harry Potter - for der er så mange oversættelsesfejl i de bøger at det gør helt ondt. Meeen det overskygger på ingen måde min begejstring for den her udgave.




Kan man eje for mange Harry Potter bogsudgaver? - kan det være du spørger, og efter min mening så nej! Helt sikkert ikke. Meeen måske man ikke behøver så mange udgaver som jeg ejer efterhånden, men den her fortjener helt sikkert en plads i enhver Harry Potter fans samling. 

Udover de fine interaktive detaljer - det man kan foldud og de flotte papirklip, fx så kan du folde et opslag ud så der fra starten af ses en mur og når du åbner så kan du se hele Diagon Alley - så er bogen også farveillustreret på fineste grafiske vis.







Det var en kæmpe fornøjelse at læse Harry Potter igen - faktisk hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg haft en massiv læseblokade siden i sommers. Det er ikke fordi jeg ikke har haft fantastiske læseoplevelser jeg kunne læse. Faktisk så jeg mega meget frem til at læse en hel masse bøger, som jeg vidste ville give mig den største læseoplevelse, men jeg følte ikke at jeg havde muligheden for at sætte mig ned og få noget læst. Og det med at læse lidt her og lidt der fungerede lige pludselig ikke for mig. Jeg havde lyst til at hive flere timer ud og sætte mig at læse, men det var den ting jeg bare slet ikke havde mulighed for at gøre med en baby der kun sov meget korte lurer af gangen. 

Det er faktisk første gang jeg har haft en læseblokade i den grad i hele min 9 års blogger-periode. Og kuren viste sig at være denne fine bog - eller mere korrekt: denne nostalgisk drøm. Og det er jeg evigt taknemmelig for.









SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig