søndag den 23. maj 2021

Arven fra fortiden

 







Arven fra fortiden

Forfatter: Nathali og Bettina Liane
Serie: Awen #2
Genre: Fantasy
Målgruppe: Unge og voksne
Udgiver: Turbine forlaget



Et nyt skoleår begynder på det magiske skib Galathea, hvor Aia sammen med sin tvillingebror, Peter, har påbegyndt sin uddannelse som vogter af den forunderlige verden Igdrafell. Men Aia og Peters fortid og familiebaggrund truer med at indhente dem. Deres afdøde far, der skulle have været leder af de onde Morkinskinna, hvis han ikke var omkommet i en ulykke, har efterladt dem noget, som de for alt i verden må finde, inden det er for sent. Problemet er bare, at de ikke aner, hvad det er.


Lad mig starte med at sige det ligeud. Arven fra fortiden var simpelthen en helt fantastisk forrygende læseoplevelse. Det er et forrygende eventyr, som er rig på magisk stemning. Det magiske univers er virkelig et fantastisk sted at være begravet i som læser. Jeg trak læsningen ud så lang tid jeg overhovedet kunne fordi jeg slet ikke have lyst til at afslutte historien. Det er det bedste når bøger har den slags effekt på en. 

'Arven fra fortiden' er underholdning i særklasse - alle elementerne er der: spænding, venskab, magi, adventure, tvist, overraskelser, udvikling, karakterdreven, good vs evil og ikke mindst det gennemtænkte univers. Ja, som sagt så elsker jeg beskrivelserne af det magiske univers, det virker så helstøbt og gennemtænkt, at man med det samme bliver suget ind i verdenen og det er virkelig et smukt og magisk sted at være. Og det at der hele tiden er mere at 'opdage' er bare mega fedt. 

I Awen seriens bind 2 får vi flere sandheder end jeg havde forventet på nuværende tidspunkt og det er faktisk rigtig fedt, for det lover rigtig godt for de næste tre bind i serien. Bind 2 er ikke nogen brobog, der bare leder os videre. Det er en bog der er helt sin egen og som er fuldstændig uundværlig for hele serien. 

Eneste minus jeg har; er at bind 2 ikke er helt så stærk, ren teknisk, som 'Kaldet fra Galathea',. F.eks. kunne jeg godt have ønsket mig et mere veludviklet forhold mellem tvillingerne og Aia får lidt for nemt plotmæssige ting serveret. Til gengæld virker flowet bedre i bind 2 end det gjorde i bind 1 og slutningen ... nøj, hvor ville jeg ønske at jeg havde bind 3 ved hånden allerede nu. Den bliver meget svær at vente på. 

I bind 2 får vi som noget nyt nogle kapitler fra Peters synsvinkel, hvilket jeg synes klær historien godt, for jeg elsker historiens bipersoner, som alle føles unikke og veludviklet, men nogle gange står de lidt i skyggen af hovedpersonen Aia, hvilket tildels skyldes at Aia er meget selvfokuserende. Hvilket jeg i bind 1 fandt lidt irriterende, men i bind 2 nyder jeg Aias udvikling og selvstændighed. Hun har udviklet sig enormt allerede og jeg glæder mig til at følge hendes videre rejse, for det kan kun blive episk. 

'Awen' serien er uden tvivl en af de bedste danske fantasy-serier der findes på markedet ligenu og hvis du elsker fantasy og ikke allerede er i gang med serien, så kan jeg virkelig virkelig kun anbefale det på det kraftigste. 




Som mange af jer nok ved er jeg grafiker på bogens omslag, indhold og ikke mindst på bogens kort. Og det er et af de mest vidunderlige arbejdsopgaver jeg overhovedet kan forestille mig. Jeg elsker at forsøge at indkapsle den magi, mystik og eventyr der er i universet. Der er virkelig ikke noget bedre end at designe til ens yndlingsbøger.


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig