torsdag den 27. maj 2021

Natskygge








Natskygge

Forfatter: Gry Kappel Jensen
Serie: Rosenholm trilogien #3
Målgruppe: Fra 14 år og opefter
Genre: Magisk realisme / fantasy
Udgiver: Turbine

Jeg har været beta-/testlæser på bogen


Hvem slog Trine ihjel? Få den spændende og dramatiske afslutning på Rosenholm- trilogien.
Du tog alting fra mig. Du tog min fremtid, min historie og mit navn. Mit liv. Men hævnen har jeg endnu til gode. Den er min…
Kamille, Kirstine, Victoria og Malou har efter to hektiske år på Rosenholm Kostskole for magi fundet ud af, hvem der tilbage i 1980’erne dræbte den unge kvinde Trine og forviste hende til en rodløs tilværelse som en hvid skygge.


I dag udkommer 'Natskygge' og jeg kan nærmest ikke være mere glad eller mere stolt af min kollega Gry, for at have skabt den her serie og ikke mindst fuldføre den så episk som hun har gjort. 

Jeg synes det er meget sjældent at forfattere rammer rent i slutningen af en trilogi. Jeg er ofte lidt mismodig og skuffet, enten fordi de er endt for lyserødt eller alt for mørkt - men mest af alt bliver jeg skuffet over slutninger, der føles som om forfatteren ikke helt har vidst, hvordan den skulle sluttes ordentligt og 'bare' har afsluttet den enten som planlagt helt fra starten eller som de lige har følt for at  afslutte den i det øjeblik. Ja, kort sagt, jeg føler helt ærligt ikke, at ret mange trilogiers slutninger er lykkes særlig godt og jeg tror det skyldes, at der ikke er blevet brugt nok energi på dem, simpelthen. Jeg kan godt forstå at forfattere kan have travlt med at afslutte deres historier, det må være stort at sætte det sidste punktum, men det er bare ret ødelæggende for en hel trilogi når det ikke bliver gjort ordentligt. Jeg tænker det må være en svært kunstform, som er nemmere at dømme end eksekverer. Men en dårlig slutning kan virkelig bare ødelægge en fantastisk bogserie. 

Sådan var det ikke i dette tilfælde. I dette tilfælde har slutningen forstærket en i forvejen stærk serie og efter min mening gjort Rosenholm trilogien til den bedste danske fantasy trilogi på markedet. Efter endt læsning af Natskygge, sidder jeg ikke kun tilbage med en følelse af at slutningen er fuldstændig vellykket, jeg sidder også tilbage med en følelse af at hele bogserien er én harmonisk helhed - og alt hvad der skete i bind 1, 2 og 3 var beregnet til at kulminerer i en eksplosiv slutning. Det var SÅ tilfredsstillende at læse. 

Natskygge var spændende, den var nærværende og man levede sig ind i personerne og handlingen med glæde og stor fornøjelse. Bogen er en mursten som man flyver igennem den fordi siderne nærmest vender sig selv. 

Lad os lige vende den nye kategori 'Natskygge' nærmest her har skabt, nemlig kategorien: feministisk fantasy. Igennem hele serien har der været dejlige elementer af girlpower, men i 'Natskygge' går det væsentlige flere skridt længere og lader feminisme være en stor del af handlingen. Det interessante ved det er at bogen som sådan ikke behøver at blive tolket eller læst som feministisk. Det er det der næsten selvforstærker emnet og viser at vi stadig har rigtig meget behov for den her type historier. For hvis ikke der havde været forskel på mænd og kvinder i vores kultur, så havde vi slet ikke haft brug for at sætte ordet feminisme på bogens handling. Man behøver derfor slet ikke at se historien som feministisk, man kan bare læse den og lade sig underholde, men jeg tror at historien vil vække genklang i rigtig mange kvinder/piger der læser historien og måske føle sig set og hørt. Ikke overraskende så synes jeg personligt det var M E G A fedt. 

Så ja, jeg er i høj grad stolt af min kollega og super glad for at jeg har måttet være med på sidelinjen, både med det grafiske design, men helt sikkert også som betalæser. Det har været en drøm at få lov til at være med til. Og hvis du endnu har Rosenholm trilogien til gode, så kan jeg virkelig ikke anbefale den nok. Den er spændende, fyldt med magi, venskab og så er den bare virkelig, virkelig godt skrevet. Det er virkelig den bedste færdigskrevet danske fantasy trilogi jeg har læst til dato og den er fuldt på højde med det internationale marked. Gry Kappel Jensen er den fødte historiefortæller og jeg glæder mig helt vildt til meget mere fra hendes hånd. 




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig