mandag den 11. oktober 2021

Den anden Bennet søster

 




Den anden Bennet søster


Forfatter: Janice Hadlow

Originalsporg og -titel: Engelsk, The other Bennet sister

Genre: Historisk, kærlighed

Målgruppe: Voksne

Udgiver: DreamLitt


Tak til DreamLitt for anmeldereksemplaret


Den anden Bennet-søster viser dog en anden side af Mary. En introvert i en familie af udadvendte personer; en konstant skuffelse i morens øjne, som vægter skønhed over alt andet; bange for farens skarpe tunge; og uden meget tilfælles med de andre Bennet-søstre – er det overraskende, at hun tyer til bøgerne for både selskab og vejledning? At hun, når hun synes, hendes liv er ensomt eller mangelfuldt, beslutter sig for at stræbe efter den ene ting, hun ved, hun kan, nemlig at have ret?

Er den mest kedelige og uinteressante af de fem Bennet søstre fra Jane Austens Stolthed og Fordom værd at skrive en bog om? Det skulle man ikke tro - men det viser sig, at det kan man faktisk godt. Janice Hadlow har gjort det enormt godt med at skabe en lykkelig slutning til den ellers oversete og ret uheldige søster i 'Den anden Bennet søster'.

Historien er realistisk. Den er godt opbygget og så er den 100% tro mod alt Jane Austen nogensinde har udtalt eller skrevet om Stolthed og fordom. 

Der findes mange forskellige 'fanfiktion' bøger om Jane Austens bøger. Jeg er selv ejer af rigtig rigtig mange af dem. (Se billedet her nedenunder) Jeg har læst både den med zombier, den hvor de rejser tilbage i tid for at møde Jane Austen, den med 'choose your own adventure' og den med forlystelsesparken Austenland og mange flere. Det er jo nok fordi jeg leder med lys og lygte efter noget der er lige så godt som Jane Austen. Bliver jeg tit skuffet? Øh, ja! Altid faktisk. De eneste fanfiktion bøger som fungerer for mig, er dem der går humoristisk til værks eller dem der forsøger at ligge sig fuldstændig op ad Jane Austen så det nærmest føles som en vaskeægte kopi. 'Den anden Bennet søster' gør det sidstnævnte. Janice Hadlow har formået at gå så meget ind i Jane Austens forfatterskab, at hun næsten skriver sætningerne som hende. 

Selvfølgelig bliver det aldrig en bog som Austens bøger men det er nok så tæt på som det kan blive. Jeg nød hvert et øjeblik da jeg var i Hadlows Austen verden og jeg nød at lære Mary at kende. Hvem elsker ikke en underdog historie, hvor den ender med at hovedpersonen finder sig selv og bliver elsket for sig selv 100%. Amen, den er virkelig fin - og anbefales hvis du ligesom jeg elsker en Austen fanfiktion i ny og næ.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig