torsdag den 9. december 2021

Meyers jul

 





Meyers jul

Forfatter: Meyers madhus

Genre: Kogebog

Udgiver: Lindhardt og ringhof


Tak til Bog & ide for anmeldereksemplaret (reklame/anmeldereksemplar)


Claus Meyer har lavet den ultimative julekogebog. Sammen med de dygtige kokke fra Meyers Madhus, har han med inspiration i både danske og udenlandske traditioner, samlet mere end 250 opskrifter på julemad. Sild, laks, pølser, paté, riletter, salater, masser af grønt, gris, and, gås, salt- og sødt bagværk, desserter og konfekt er blot nogen af de kategorier, der tages under kærlig behandling i bogen. Meyers Jul bliver din tro følgesvend jul efter jul, her får du hjælp til at lave de kendte klassikere til perfektion samtidig med, at du får en masse opskrifter på det, der helt sikkert bliver dine nye jule-favoritter. Du får selvfølgelig også masse af ideer til grøn julemad.


Jeg elsker julebøger! Alt der omhandler jul - julekalendere, juleopskrifter, juleplanlægning, julehistorier med masser af julestemning. Ja, jeg æder det hele råt. Men alligevel var min næste i første omgang gået forbi 'Meyers jul' - jeg fandt den ikke særlig interessant og det skyldes uden tvivl forsiden som er alt for bleg og fersk efter min mening. Den står lidt som en undskyldning for sig selv. Ideen er egentlig meget god, med en grafisk forside, men det er ikke lykkes særligt godt. Vi dømmer bøgerne på deres forsider - selv jeg der er boggrafiker og godt ved at det kan man ikke altid, så er det nu alligevel vores opgave at få formidlet bogens indhold gennem forsiden. Nå, sorry for den lille faglighed der sneg sig ind over mig her, men det ærger mig altid at gode bøger bliver gået forbi pga. dårlige forsider. 

Nå, men jeg opdagede så Meyers jul til bogforum og så den fysisk og ja, blev klar over at det altså ikke var nogen anonym lille bog - det var en mursten. En jule-mursten som helt sikkert måtte rumme noget godt. 

Det gjorde den virkelig også. Det her er virkelig en fin og grundig kogebog i alting julet. Alt fra syltning, til bagværk, til konfekt og chokolade, til drikke, til klassisk julefrokost og juleaften mad og decembermad generelt. Jeg var særligt vild med afsnittet omkring at genbruge rester fra anden dagen efter. De så mega lækre ud så dem har jeg rigtig meget lyst til at prøve. Det føles altid utrolig fjollet at smide skroget ud hver jul uden at genbruge.




Som sædvanlig valgte jeg et par opskrifter - det blev sennepspickles, hjemmeristede løg (mums de smagte godt) og Roastbeef. Mega lækkert og det var utrolig nemt at gå til opskrifterne, som både har smukke billeder og som var beskrevet så det var enkelt og let at forstå.

På de 559 sider er der noget for enhver smag - alt fra traditionelle til let utraditionelle jule retter, men alt sammen ser ud til at have smagen i højeste prioritet. Kæmpe anbefaling herfra. 



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig