mandag den 16. maj 2022

Kymoras masker





Kymoras masker


Forfatter: Tobias Stenbæk Bro

Serie: En varsel om Storm #3

Genre: Fantasy 

Målgruppe: Voksne

Udgiver: Ulven og Uglen


Obs: Jeg har været så priviligeret, at jeg har betalæst bogen for Tobias. 

Tak til Ulven & Uglen for bogen


3 brødre – 2 hemmeligheder – 1 sejrherre
Med forårets komme slår isen sprækker på Jadehavet. Stormfrik har brugt vinteren på at forstå de mulige konsekvenser af sit ophav – og følgerne ved at dele sin hemmelighed med andre.
Rodrik og Cedrik skal have kongen i tale, hvis de vil gøre sig håb om at overtage Hornborg og genvinde deres fædrene arv – men hvordan gør de det, når Rodrik ikke er ridder? Svaret gjalder fra heroldernes horn, da de kalder brødrene til en turnering, hvor vinderen belønnes med et ridderslag.
Stormfrik er ikke den eneste, der holder på hemmeligheder, og snart er Rodrik, Cedrik og Stormfrik involveret i et skæbnesvangert maskespil.


Jeg har været alt for længe om at anmelde 'Kymoras masker' af Tobias Stenbæk Bro, men dels har jeg trukket læsningen af den fysiske bog (dog ikke betalæsningen ;0)) så meget i langdrag, som jeg overhovedet kunne for at være i den fantastiske magiske verden længst muligt. Og dels er jeg altid ufattelig langsom, til at skrive anmeldelser af bøger som jeg elsker til skyerne og tilbage – for jeg ved at jeg kun kommer til at skamrose, hvilket bogen selvfølgelig også kun fortjener, men det er sjovt nok altid nemmere at skrive de kritiske anmeldelser. Men altså nu siger jeg det ligeud fra starten: En varsel om Storm-serien er uden tvivl blandt de aller aller bedste danske fantasy-serier der findes på markedet. Og her er hvorfor:

Først og fremmest så skriver Tobias helt vildt godt. (Jeg er dybt misundelig). Han har en naturlig fortællerstemme der gør, at man ikke kan andet end at blive draget ind i historien. Plottet og strukturen er så godt gennemtænkt, at de sammen med sproget gør, at serien har en særlig høj kvalitet og derfor blandt de aller bedste fantasybøger på markedet. Som jeg har nævnt i tidligere anmeldelser, så har den international potentiale og kan bedst sammenlignes med Patrick Rothfuss og Robin Hobb. 

Serien er særligt god for dig, der elsker at læse fantasy i middelalder-settings med politiske og royale intriger, sværdkampe, mørk magi og heltemodige brødre og grumme skurke. Men det er ikke det eneste Tobias' bøger byder på, nej du finder høj spænding, fantastiske karakterer – der ikke kun er troværdige men også utrolig livagtige, man kan ikke undgå andet end at sidde på kanten af sofaen i nervepirrende spænding over om der skulle ske dem noget. Jeg elsker brødrene både hver især, men også deres indbyrdes sammenhold – og nogle gange mangel på samme. Selvom de er bogens helte, så er de mennsker, på godt og ondt, med deres egne agendaer og tanker og følelser. Vi oplever dem på lige fod igennem bogen gennem de skiftende synsvinkler. 

Bogens flere forskellige synsvinkler fungere upåklageligt uden at det på nogen tidspunkt bliver flowdræbende eller for forvirrende (som det kan være i en George RR Martin bog). Alle trådene er på mesterligvis flettet ind i hinanden og sammen danner de en sammenhængende historie som ikke bare er fantastisk men som også er et must read for alle fantasyelskere.  




On a personal note: Jeg er i øvrigt vanvittig glad for taksigelsen bagerst i bogen – sådan ekstra meget mere en normalt, for jeg har før haft den store glæde at være nævnt af forfattere i deres tak, men det har indtil nu faktisk kun været for det grafiske arbejde, og her får jeg 'skarpe øjne' med på vejen – amen jeg havde ikke tørre øjne, da jeg så det, kan jeg godt sige jer. Tak Tobias fordi jeg måtte læse med før alle andre. Jeg har umådelig svært ved at vente på den næste bog i serien!

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig