onsdag den 17. august 2022

Om fantasyfestivalen - og en lille rant om bogforum



I dag er der lige præcis en måned til fantasyfestival og jeg glæder mig! Fantayfestivalen er hurtigt gået hen og blevet min yndlings bogmesse - udover Bogforum selvfølgelig. Men Bogforum har de sidste par år ikke helt nået deres tidligere epicness, men de har også været udfordret af corona i forhold til udenlandske forfatter og ikke mindst sidste år, hvor de havde flere haller som ingen kunne finde. Det er også lidt som om bogforum er begyndt at tænke i aldersgrupper frem for genre. Altså elsker deres børnebogforum og at de har scener der fokusere specifikt til unge – men jeg synes de glemmer genren. Diversiteten i hvad folk læser. Det er fint at have en hel scene til unge, men hvis det hele så kun viser sig at være socialrealisme, så er vi jo ikke kommet så langt. Det står heldigvis ikke SÅ slemt til, det er bare en stigende tendens til at bogforum ikke virker så bred som den har været.
Fantasyfestivalen til gengæld har formået at vokse sig større og endnu bedre år for år. Hvilket bare igen viser hvor stor fantasygenren er! (Så bogforum, please husk at give fantasy plads i år også - der er folk til det!) For fantasyfestivalen er kun én genre og de formår stadig at trække en kæmpe mængde folk til.

Hvis du elsker fantasy og endnu ikke har været til fantasyfestival i Esbjerg, så kommer der her en kæmpe opfordring - for det er virkelig fedt! Det er en hel ubeskrivelig stemning som nærmest bare er direkte magisk.






Jeg tog første gang afsted til fantasyfestival i 2018 i forbindelse med mit arbejde hos Turbine forlaget. Vi havde bare en lille stand, men masser af gode tilbud og de sødeste folk der kiggede forbi vores stand.

Siden 2018 har jeg stået på stand for Turbine og standen er vokset år for år og sidste år havde vi et fantastisk år på standen og to af vores bøger vandt årets danske fantasybog (Natskygge af Gry Kappel Jensen) og årets danske fantasyforside (Arven fra fortiden af Nathali og Bettina Liane). Hvis du stod til prisoverrækkelsen så du mig sikkert ganske målløs. Jeg kunne simpelthen ikke forme ord i munden. Jeg huskede kun at sige tak til de skønne mennesker som står bag prisen. For de kan jo heller ikke siges nok vel - tak fordi I sætter fokus på dansk fantasy! Men altså, jeg plejer ikke at vinde noget der kræver talent, så det var et ovenud lykkeligt øjeblik for mig.










I år kommer jeg selvfølgelig også på festivalen, og jeg har for første gang selv en bog med – eller jeg havde mine papbøger med mig sidste år, men i år er det første gang jeg kommer med en rigtig bog – en rigtig fantasybog. ‘Fabeldyr og andre magiske skabninger’ udkommer nemlig den 14. september og vi tager den med til fantayfestivalen, forhåbentlig til en god messepris.

Jeg glæder mig simpelthen SÅ meget til årets største fantasybegivenhed. Ses vi?


















SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig