søndag den 5. april 2015

Skriveblokering del 3




Sidder du midt i redigeringen og kan bare ikke komme videre med din historie? Er din geniale ide slet ikke så genial på papir, som den er i dit hoved?

Så kan det meget vel tænkes at du har mistet historiens kerne eller grundsten. Eller måske og forhåbentlig er det bare noget så simpelt, som en scene der skal omskrives. I værste fald kan du ende med at skrive det hele om, men tro mig det er det værd. Hvor ved jeg så lige det fra? tænker du måske. Ganske enkelt - hvis du ikke selv er tilfreds, så kan du ikke forvente at kommende læsere, eller forlag vil være tilfreds. Hvis du ikke skriver for at blive læst af andre eller udgivet, så gør alligevel dig selv den tjeneste at gøre det. Du vil blive sindssygt glad for at bevise overfor dig selv at du kan.

Ligenu i det her stadie sidder jeg. Det har været pisse hårdt at fortsætte, men jeg vil så gerne bevise over for mig selv at jeg kan, og samtidig forsøger jeg at huske at jeg rent faktisk godt kan lide det her. Men det kan være frusterende at føle at man skal gøre det hele en gang til. Det jeg har lært indtil videre er at det er meget nemmere 2. gang, for der er vil altid være noget der kan genbruges og vigtigst af alt: det bliver alt andet lige bedre end første udkast.

Hvad skal man gøre hvis man er låst fast i redigeringen og ikke kan komme videre? Først og fremmest, find ud af hvad det er der ikke virker. Tjek dine karakterer, kan de bære det de skal bære? Er de stærke nok? F.eks. fandt jeg ud af at en af mine bipersoner var årsagen til hele hovedpersonens drivkraft… eller det vidste jeg egentlig godt, jeg havde bare ikke lige tænkt over at det så måske var ret dumt at jeg ikke engang havde tilknyttet et navn til den her biperson, og hvad der var værre, nærmest ingen personlighed. Det er jo ikke særlig holdbart når bipersonen egentlig har så stor en rolle. Men selvom min biperson næsten ikke er med i bogen så er hun alligevel konstant med hos hovedpersonen i hendes valg og i hendes tanker.

Mærk efter realismen. Er det realistisk at hovedpersonen gør som hun/han gør? Hvad er drivkraften, motivationen? Er det i orden? Hvad med strukturen? Mangler jeg spænding? Er der klicheer, der irritere mig? Hvad irriterer mig og hvad er godt? Hvorfor er det sådan?

Bliv ved med at stille dig selv de her spørgsmål, indtil du kommer frem til ændringer du kan tage. Måske er det bare et kapitel eller en karakter der lige skal redigeres lidt på, inden du går i gang med selve korrekturen.

Kan du mærke at problemerne stikker dybere endnu? Så er det på tide at kigge på grundstenen i dit plot. Vi skal helst kunne forklare meget kort, hvad den her historie handler om. Hvad vil jeg fortælle med den her historie. Hvis du ikke kan det eller omvendt hvis du nævner flere ting, så er der noget galt med grundstenen. Og hvad gør man så?

Man sætter sig ned og piller det hele fra hinanden. Ikke sætning for sætning. Men man skal simpelthen sætte sig ned og finde ud af, hvad var det lige jeg ville med den her scene? Den her slutning? Hvad ville jeg fortælle? Hvad er vigtigt for mig? Hvad fik mig til at skrive løs på den her historie? Gør det ikke svært for dig selv. Gør det helt simpel. Måske vil du bare fortælle om en dannelseshistorie (en person vokser op) eller måske vil du bare fortælle om kærligheden mellem to mennesker. Selvfølgelig må din historie godt have flere tematikker, men hvad skal være gennemgående hele bogen igennem? Hvad skal drive klimaks og point of no return?

Når du har tænkt og tænkt, og fundet frem til hvad din historie grundlæggende skal handle om, så skal du så begynde at bygge din historie op omkring den ide. Prøv at sætte den ind i berettermodellen. Og derefter kan du bygge de andre tematikker på hist og her til at skabe løbende spænding før point of no return eller før klimaks. Alt efter hvor du synes der mangler. Tænkt ikke for meget over det i den her face, bare gør hvad der føles naturlig. Man kan nemlig hurtig overtænke sit plot, og det er slet ikke nødvendig, som læser ved du instinktivt hvordan en historie skal skrues sammen.

Når det er gjort, så kan du se hvad du mangler, hvor meget du skal skrive om, hvad der skal slettes og hvad der kan bruges.

Hvis det her er din første bog, så kan du næsten ikke undgå at gennemgå den her fase. Der er endda garvede forfattere der stadig gennemgår den her fase, fordi det er det der fungere bedst for dem. Det er ikke sikkert du behøver gennemgå den igen fremover, det kommer helt an på hvordan du bedst arbejder, og det finder du kun ud af ved at skrive. Skrive, skrive, skriv.

Det var det sidste om skriveblokeringer i den her omgang, men jeg kommer nok til at vende frygtelig tilbage til emnet indimellem. Der findes helt sikkert 1000 andre årsager til skriveblokering, men jeg har en fornemmelse af at dem jeg har nævnt er nogle af de hyppigste, eller det er i hvert fald dem man har hørt mest om.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Hej Karin
    Spændende læsning! Jeg er lige gået i gang med en ny historie, så skrivetips er altid velkomne :)

    Jeg har flere gange læst at du er medlem af gruppen HUF - jeg er 31, så det er for sent at melde mig ind, men kender du til en anden lignende gruppe for os der er over 30? :)


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene,

      Ja, det er lidt en mærkelig regel det der med at man godt kan være medlem når man er over 30, bare man sørger for at melde sig ind, inden. :0) Men nej desværre kender jeg ikke en gruppe for os over 30 - men måske HUF får en storsøster, når vi alle pludselig er over 30. ;0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig