tirsdag den 9. juni 2020

Kan en anmeldelse blive forældet?

Det spurgte jeg mig selv om i december, for jeg havde netop fået en kommentar på bloggen fra en som havde følt at den pågældende bog var racistisk og det var den faktisk! Jeg tjekkede og slettede med det samme anmeldelsen. Kommentaren fra personen der havde gjort mig opmærksom på det ligger ikke længere på bloggen fordi hele indlægget blev slettet så man kan ikke længere se det.
Så ja, desværre kan en anmeldelse blive forældet. I hvert fald for mig. Jeg er blevet klogere siden jeg startede bloggen i 2012.

Hvor bøger i princippet er beskytter af deres datering, så føler jeg ikke at mine anmeldelser er det på samme måde. For selvom de også ligger under en dato så er det klart at hvis man søger efter en anmeldelse af en specifik bog så tjekker man ikke lige datoen. Jeg lovede derfor mig selv at tjekke min blog igennem og slette de anmeldelser som jeg ikke 100% kunne sige jeg stod ved i dag. Jeg gik dog lidt i barselsmode men nu i tiden her med blacklivesmatter synes det nu mere nødvendig at få det gjort hurtigt end at blive ved med at udsætte. Jeg gennemgår derfor systematisk min blog de næste dage og kommer helt sikkert til at slette nogle gamle anmeldelser.

Det er super vemodigt at skulle slette løs, for den her blog har været som en slags læsedagbog og jeg har ikke villet slette noget og jeg har altid gerne ville anmelde alt hvad jeg læser, men det var lidt af et wake up call. For ville jeg virkelig være med til at fremme litteratur som jeg ikke længere kunne stå ved, uanset om det så var racisme eller undertrykkelse af minoritetsgrupper. Jeg ville i hvert fald gøre opmærksom på det i anmeldelserne, men så kom problemet jo med de anmeldelser som i forvejen ligger på min blog, for jeg kan jo ikke huske alt hvad jeg læste for 8 år siden ... Derfor har jeg taget beslutningen om at slette de indlæg hvor jeg ikke længere kan huske bogen og derfor ikke ved om jeg kan stå ved det der står.

Hvis du har lagt mærke til det har jeg også af den årsag været nødt til at slette min fane der hed anmeldelser. For den vil ikke længere være opdateret og det vil være et kæmpe arbejde, at skulle sidde og opdatere. Så jeg tog konsekvensen og slettede den, allerede tilbage i december. Men hvis du står og leder efter en specifik anmeldelse, så brug søgeværktøjet over i højre side. Den kan man nemt finde opslagene med.

-

Så kære danske forfattere hvis du vil gemme min anmeldelse af din bog, så er det nu. Selvom din bog er safe så kan jeg ikke garantere at den ikke ryger i svinget, men hvis jeg har anmeldt din bog indenfor de sidste tre år så vil den stadig ligge der.

Jeg må også hellere tilføje at det selvfølgelig ikke er alle bøger der indeholder racisme som ryger, det er måden den er repræsenteret på. F.eks. hvis det er bogen der er racistisk eller opfordre til racisme. Historiske bøger og fantasybøger kan f.eks. sagtens indeholde racisme og endda bruge det aktivt til at gøre os opmærksom på racismen som en negativ ting.

Så alt andet lige vil det jo nok være et fåtal der ryger, men som sagt så er det ikke alle bøger jeg husker lige godt, så derfor denne advarsel.