mandag den 17. december 2012

The Hobbit - An Unexpected Journey review

I går var jeg inde at se Hobbitten. Og jeg blev ikke skuffet. Slet ikke.

Dog så synes jeg ikke det betydede så meget at se den i 24 eller 48 billeder pr. sekund. Jeg så den også i 3d, men jeg tror egentlig jeg vil foretrække at se den uden hvis jeg skal være helt ærlig. Det giver mig ikke rigtig noget ekstra.

Med selve filmen var jeg bange for at jeg ville blive skuffet eller synes den var langtrukken. For tre film til en bog der er meget mindre end Ringenes Herre... hmm.. det kan man ikke lade være med at undre sig lidt over. Men jeg fandt ud af at man faktisk har taget flere af Tolkiens notater i brug, frem for bare at gå ud fra Hobbitten. Hvilket jeg synes er utrolig fedt. Man får f.eks. et lidt andet og meget mere nuanceret billede af den brune troldmand.

At se den første film af Hobbitten føles lidt for mig som at komme hjem. Hjem til en fantastisk historie og univers. Med fantastiske personer, utrolig flot musik og landskab og simpelthen en historie som har det hele.

Er den bedre end Ringenes Herre? Nej. Det er den ikke. For mig er der ikke noget der slår Ringenes Herre. Så jeg vil helst slet ikke sammenligne de to, selvom man selvfølgelig ikke kan lade være. Men for mig er det virkelig at møde en gammel ven som man har savnet, og godt nok er vennen og venskabet ikke som det var engang, men det er nostalgisk, det er forrygende og ikke mindst et hjertevarmt gensyn.

Denne første film hænger rigtig godt sammen, vi har både et klimaks og point of no return, og generelt alt hvad der skal til for at lave en god film og mere til. Tænkt at jeg skal vente et helt år til næste film kommer, amen det holder jeg da aldrig ud. :0) Jeg må få skaffet mig Ringenes Herre Blueray extended edition som jeg kan hygge mig med så længe.

Bedste film jeg har set i år. Ingen tvivl! - Men nu er jeg også über Tolkien nørd.:0)