Skæbnehjulet anmeldelse

Serie: Rosenkrigene #3
Originaltitel: The Lady of the Rivers, The Cousins' war
Genre: Historisk
Udgiver: Cicero

Tak til Rosinante & Co for anmeldereksemplaret, se også deres facebook side her

De to første bøger i serien Den hvide dronning og Den røde dronning er i øjeblikket aktuel i tv-serien på HBO Nordic. Skæbnehjulet kan læses separat, men høre sammen med serien.

Jacquetta har arvet en sjette sans fra sin families stammoder, vandgudinden Melusine. Da hun som barn møder Jeanne d'Arc, genkender hun i hende sine særlige evner, og den franske hærførers henrettelse lader hende forstå, hvor farligt det er for en kvinde at have en særlig indsigt. Som 19-årig gifter Jacquetta sig i smug med den unge Richard Woodville, som tjener kongen. Jacquetta fornemmer dog hurtigt den voksende uvilje mod tronen, og hun står nu over for at måtte kæmpe både for sin konge, sin dronning og for sin datter Elizabeth, som hun kan fornemme går en glorværdig fremtid i møde: en ny skæbne, Englands trone og Yorks hvide rose.

Lad der ikke herske nogen som helst tvivl, jeg elsker Philippa Gregorys sprog og hendes historiske- og menneskelige indsigt. Hver gang jeg skal til at åbne en af hendes bøger tænker jeg, nej jeg kommer umuligt til at kunne lide den her historie lige så godt som den sidste. Og det bl.a. fordi vi har med modstandere at gøre, og hvis man holder med den første må man jo så automatisk være imod den anden ikke? Men nej, jeg bliver altid overrasket, for jeg ender altid med at holde ligeså meget af den nye bog hvis ikke endda mere. Og det har alt med det at gøre at Philippa Gregory virkelig er menneskekender, man kan mærke at hun forstår sine karaktere til hudløshed. Det er virkelig noget jeg værdsætter meget at en forfatter mestre.

Jeg var især bange for at læse om Jacquetta for jeg fandt hende ikke så interessant i Den hvide dronning. Men hun har haft et helt igennem fantastisk liv. Jeg elsker at hun valgte at gifte sig af kærlighed og så tage alle de konsekvenser der så derefter må komme fra det valg. Igen viser Philippa Gregory mig hvilken fantastisk person Jacquetta i hendes øjne var. Det var meget interessant også at følge rosenkrigene fra perioden før den hvide dronning og den røde dronning. Her har vi nemlig en helt anden type konge på Englands trone.

Bogen starter omkring begivenhederne ved Jeanne d'Arcs tilfangetagelse, hvor Jacquetta faktisk var tilstede og slutter ved begyndelsen af hvor den hvide dronning starter. Så bogen her kan faktisk læses før den hvide dronning hvis man gerne vil læse historiens gang mere lineært.

Jeg kan kun på det varmeste anbefale at læse den her bog og ja faktisk hele serien. Den er helt igennem fantastisk. Jeg kan sagtens forstå hvorfor George R. R. Martin har valgt at blive inspireret af denne periode til sin Game of Thrones serien, for der er masser af skandaler og intriger og masser af kamp om tronen at blive inspireret af. Det jeg synes, er det mest fantastisk af det hele, er at det der sker i Rosenkrigene serien er sket. Det er fakta. Det foregik virkelig sådan dengang. Det er for mig utrolig interessant og ikke mindst virkelig spændende.

I øvrigt....

Har du set tv-serien? Er du blevet en smule forvirret over at der er magi med i historien? Det er jo historie og hvad har det med magi at gøre tænker du måske... Det gjorde min kæreste i hvert fald. Men pointen er den at nej de kunne nok ikke udøve magi, men de troede i hvert fald at de kunne. Man gik utrolig meget op i alkymi og hekserier på den tid, så jeg synes det er helt naturligt at Philippa Gregory har det med, for Elizabeth Woodville har jo gennem tiden fået skylden for udfaldet af mange kampe hvor hun jo slet ikke var tilstede. Og jeg kan godt lide at Philippa Gregory har gjort hende til den mere udøvende end til et uskyldigt offer.