torsdag den 6. november 2014

Honeymoon i Paris

Honeymoon i Paris

Forfatter: Jojo Moyes
Originalsprog: Engelsk, Honeymoon in Paris
Genre: Romance realisme
Målgruppe:Voksne
Forlag: Cicero



Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret















1998. Liv Halston har noget impulsivt giftet sig med arkitekten David, som hun kun har kendt i kort tid. Nu er de taget til Paris på bryllupsrejse, men det er på ingen måde den romantiske tur, som Liv havde glædet sig til. Små halvfems år tidligere er et andet par netop blevet gift i Paris: Provinspigen Sophie har forelsket sig i Édouard, en talentfuld kunstner uden sans for penge, og Sophie opdager, at livet som kunstnerhustru er noget mere kompliceret, end hun havde forestillet sig. Begge kvinder må sande, at lykken er lunefuld, og at jalousien og tvivlen ligger på lur, lige når man tror sig allermest lykkelig.


Da jeg læste den her bog var det første gang jeg læste noget af Jojo Moyes, og jeg må sige at jeg er vildt begejstret. Honeymoon i Paris er kun en ganske kort novelle med to forskellige historier, så for det første er det langt fra sikkert at det vil blive vellykket, med JoJo Moyes Honeymoon i Paris er ikke bare vellykket, nej hun formår ovenikøbet at gøre begge historier utrolig virkelige for læserne. Jeg elsker det nærvær, til hovedpersonerne, der nærmest indfinder sig fra første linje. Jeg elsker hvordan forfatterinden væver historierne sammen og skaber magi mellem linjerne. Jeg elsker hvordan karakterne er helstøbte og helt igennem ægte.
 
Honeymoon i Paris er en prequel til bogen "Hende du forlod" som udkommer på dansk i starten af næste år. Og det er en bog jeg virkelig ser frem til efter at have læst Honeymoon i Paris. I historien følger vi to hovedpersoner, Sophie fra 1912 og Liv fra 2002, vis forskellige liv forenes på tværs af tiden. Jeg elsker at historien på det nærmeste tager mig på en rejse - et sted hvor nutid og historie spejler sig i hinanden og efterlader en med en større helhed.  
 
Det er en historie om ægteskab, følelser, tillid, anerkendelse og scenen er sat i det sansende magiske Paris. For mig er jeg lidt i en tilstand af noget overdimensioneret - jeg kan føle Paris både i nutiden og fortiden samtidig, og det gør at det bliver meget sansaende og magisk på samme tid, og alt det sammen med personernes følelse formår jeg at få med på ganske få sider. Så jeg skal da helt sikkert have læst meget mere af Jojo Moyes. Wow siger jeg bare. Jeg er instant fan!
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig