torsdag den 15. september 2016

Bare et år








Bare et år

Forfatter: Gayle Forman
Serie: Just One Day #2
Originalsprog: Engelsk, Just One Year
Genre: Realisme
Målgruppe: YA
Udgiver: Gyldendal

Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret


Willem og Allyson havde én magisk dag sammen i Paris. Og så var hun væk. Men Willem er overbevist om, at skæbnen har bestemt, at de skal være sammen. Derfor tager han af sted – verden rundt – for at finde hende. Men som månederne går, og Allyson ikke er til at finde eller komme i kontakt med, begynder han at spekulere på, om skæbnen nu også har så stor betydning. En bog om de valg, vi tager. Om de ulykker, der sker. Og om den lykke, man kan være heldig at finde, når de to ting tørner sammen.


’Bare et år’ skuffede mig. Jeg var ikke den største fan af ’Bare en dag’ men jeg ville virkelig gerne læse videre fordi clifhangeren fra ’Bare en dag’ lovede mig en ny spændende bog. Problemet var bare at ’Bare et år’ først samler clifhangeren op på de aller sidste sider i bogen, hvilket betyder at jeg ikke får den læseoplevelse jeg havde forventet. Den scene jeg havde glædet mig så meget til at se, fik jeg slet ikke. Det er svært at forklare mere end det uden at skulle spoile handlingen, men i hvert fald så sidder jeg tilbage med en utrolig skuffende fornemmelse.

I stedet følger vi hvad der sker med Willem i det år der gik i den første bog. Jeg forstår godt bogens præmis, at den her kærlighed mellem disse to mennesker forandre dem begge på trods af at de ikke er sammen. At den er så stærk at de, selvom de er hver for sig, bliver bedre mennesker. Problemet her er, at jeg finder dem dybt uinteressante hver for sig, og så er det jo lidt op af bakke. Jeg føler ikke rigtig jeg kender Willem nok til jeg synes hans år er så spændende, faktisk synes jeg heller ikke helt jeg kender ham efter det år. Men eftersom at serien er så højt elsket af rigtig mange, så er det nok bare et spørgsmål om at bogen ikke har grebet mig, og det kræver historien lidt at den gør, fra de aller første sider. 

Den lave rating skyldes ikke at Gayle Forman ikke skriver fantastisk som hun plejer, men jeg synes det må trække meget ned at bogen ikke leverer det 'Bare en dag' lovede os.




SHARE:

2 kommentarer

  1. Jeg har været så spændt på, at læse flere anmeldelser af 'Bare et år,' og jeg synes virkelig, at du rammer plet!
    Jeg var også enormt skuffet, og synes bestemt heller ikke, at bogen lever op til det, "der blev lovet," hvilket er super ærgerligt. Jeg var nemlig virkelig begejstret for den første bog :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er virkelig ærgerligt, og jeg har følt mig lidt alene i den mening fordi det virker til alle bare elsker den. Og det kan jeg bare slet ikke forstå, da der jo virkelig bliver lagt op til en hel anden bog end den man får. Oh.. well..

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig