tirsdag den 13. september 2016

Villa America








Villa America
Forfatter: Liza Klaussmann
Originalsprog: Engelsk, Villa America
Genre: Historisk
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Politikens Forlag
Tak til Politikens Forlag for anmeldereksemplaret


F. Scott Fitzgerald, Pablo Picasso, Cole Porter og Ernest Hemmingway - alle er de sommergæster hos Gerald og Sara Murphy. Parret er undsluppet deres familiers forventninger i New York, og sammen påbegynder de deres livsværk: at skabe en kunstnerkoloni, hvor en ny, smuk og fantasifuld verden kan udfolde sig.

’Villa America’ var min ultimative sommerbog. Jeg læste lidt her og lidt der, igennem sommeren og jeg nød at holde til på den franske riviera i 1920’erne med Hemmingway og the Fitzgerards. Alt sammen i selskab med Sara og Gerald Murphy. ’Villa America’ er en blanding af historisk fakta og fiktion – dog i sidste ende mest fiktion, men jeg fornemmer at Liza Klaussmann kender og har researched de historiske personer så godt at hun formår at give et meget realistisk billede af personerne. Derudover skriver Liza Klaussmann utrolig godt. Meget stemningsfyldt og detaljeret.

Jeg var ikke så investeret i hovedpersonerne som jeg gerne ville have været. Jeg var meget mere investeret i 20’ernes stemning og i Fitzgerald parret. Alligevel giver bogen mig den største lyst til at læse F. Scott Fitzgeralds ’Tender is the Night’ som skulle være stærkt inspireret af Murphy parret og tiden på ’Villa America’. Ja i det hele taget giver bogen her mig lyst til at læse mere 20’erne litteratur og i det er F. Scott Fitzgerald altid leveringsdygtig.

Det var på alle måder perfekt sommerlæsning som jeg nød at strække hen over min sommer. Jeg ved ikke hvorfor men jeg elsker at læse bøger hvor man er i selskab (i hvert fald for en stund - og desværre kun i papirform) med store kendte forfattere.


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig