fredag den 16. december 2016

Anne fra Grønnebakken




Anne fra Grønnebakken
Forfatter: L.M. Montgomery
Serie: Anne fra Grønnebakken #1
Originalsprog: Engelsk, Anne of Green Gables
Genre: Realisme
Målgruppe: Børn
Udgiver: Høst og søn


Tak til Rosinante & co. for anmeldereksemplaret



Anne drømmer inderligt om at høre til. Så indsatsen er høj, da det gamle søskendepar fra Grønnebakken adopterer hende. Marilla og Matthew har egentlig brug for en dreng, der kan hjælpe til på gården, men det er Anne, der står på stationen. Rødhårede, ukuelige Anne, som er svær at komme udenom. Hun har fuld fart på, taler uafbrudt, drømmer og glemmer alt omkring sig. Ikke lige den hjælp, søskendeparret på Grønnebakken havde tænkt sig. Men Anne får hurtigt vendt op og ned på gårdens stille liv, og snart har Matthew og Marilla faktisk svært ved at forestille sig Grønnebakken uden Anne. 



Jeg læste som stort set alle andre på min alder, Anne fra Grønnebakken da jeg var barn. Så det var simpelthen et must at skulle genlæse den nu den er udkommet igen. Jeg havde en ide om at jeg skulle møde mit barndomssind – det synes jeg lidt man gør når man læser bøger fra sin barndom, så synes jeg altid der dukker små glimt og minder op. Men af en eller anden årsag så var det ikke sådan med denne bog. Jeg kan huske at jeg var glad for at læse den og jeg kan huske den småborgerlige og snævresynede Mrs. Lynde – men ikke mere end det faktisk. Så det var faktisk lidt som at opleve bogen påny for allerførste gang.

Så jeg ser helt klart mere på bogen nu med mor-øjne end jeg gør med børne-øjne. Med mor-øjnene oplever jeg en god historie med mange gode moraler. I lige så høj grad for den voksne som for barnet. Det er en historie om mennesker der skal finde hinanden. Og det er på alle måder en virkelig herlig historie og det var utrolig hyggeligt at læs den.

Anne har en herlig fantasi – som jeg elsker at være en del af for et øjeblik og som jeg er helt sikker på at det var den der tiltalte mig så meget ved historien som barn. Jeg er dybt imponeret over at det er lykkes L.M. Montgomery at fange et barns uskyldighed og samtidig deres verdens som på en gang er både magisk og skræmmende. I hvert fald for Anne der er vokset op som forældreløs. Der er den her skønne naivitet og fantasi og glæde som er virkelig smittende. Skøn og tidsløs historie på alle måder! Helt klart værd at læse som voksen også.




SHARE:

2 kommentarer

  1. Jeg er vild med 'Anne fra Grønnebakken' og læste den også som barn. Det kan være, man snart skal genlæse det første bind...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja gør det! Jeg har virkelig nydt at genlæse andre børneklassikere, det giver noget ekstra fordi man pludselig kan huske ting man måske har tænkt eller følt da man læste den i sin tid. Det gjorde jeg dog ikke rigtig med den her, desværre, men derfor var det ikke mindre hyggelig læsning. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig