søndag den 16. september 2018

Mine top 10 heltinder i fiktionens verden


Det var faktisk ret sjovt at lave den her top ti liste, for den fortalte mig at stort set alle mine yndlingshistorier har stærke heltinder i dem. Det virker lidt som om det skal være et kriterie for mig at de bøger jeg elsker indeholder kvindelig styrke – og altså ikke indeholder en ungmø i nød. Ej heller en tomhjernet gås. Og gudskelov for det.

De fiktive heltinder har jeg mødt enten i en filmatiseret bogudgave eller i selve bogen. Fælles for dem alle er dog imidlertid at de alle er filmatiseret på et eller andet tidspunkt. Jeg er en lille smule spoilery, når jeg skriver hvorfor jeg synes de er stærke kvinder, så vær opmærksom på det hvis der er en bog/film du ikke vil spoiles på.






Ja, man kan næsten ikke finde en kvinde i fiktion der er så selvstændig, viljestærk og ja generelt stærk på alle områder, som Scarlett O'Hara. Hun forstår ikke kun at overleve hårde tider, men at komme fuldstændig sejrsrigt ovenpå, uden at lave om på den hun er for andre.







Selvom Tolkien ikke har ret mange kvinder med i sine bøger, så er dem han har med til gengæld super stærke. Alle tre kvinder står ret lysende for mig.

Arwen der ikke vælger den sikre vej, men er modig nok til satser alt på at gå kærlighedens vej. Imod sin fars ønske. Arwen og Aragorns forhold synes at være lige på alle områder. Ja, han er da ikke glad for at hun sætter sig selv i direkte fare, men anerkender at hendes evner rækker længere end hans på det punkt. Og at det er hendes egen beslutning.

Ewoyén der kan gøre det ingen mand kan gøre og hun gør det så overbevisende. Ewoyén frygter mere end alt andet et bur. At blive sat i en bås. Hun kæmper imod den klassiske kvinderolle, fordi den ikke er rigtig for hende. Hvilket hun så også beviser i stor stil.

Galadriel der er smuk, højt elsket og samtidig en skabning der burde frygtes. På trods af at hun er elver er hun meget menneskelig, idet at hun har lyse og mørke sider. I Hobbitten (filmatiseringen) viser hun især hvad hun er istand til - hvilket jeg synes var enormt fedt lige at få lov at se.








Elizabeth Bennet er viljestærk i det hun vil og på den tid var hun meget forud sin tid. Hun søgte dybere svar end hvad hendes familie forventede af hende. Og hun stod ikke mindst fast da hun mødte modgang fra familiens side, men fulgte sit eget hjerte og lærte af sine egne fejl. Elizabeth Bennet er samtidig (med undtagelse af Belle) den første heltinde som jeg virkelig så op til.









Beauty and the Beast har altid været mine favorit disney film – og det var fordi Belle var helt anderledes end alle de andre Disney prinsesser – hun bliver ikke reddet, hun redder tilgengæld prinsen i sin historie. Jeg kan huske, at jeg, som barn, synes hun var så dejlig anderledes og helt fantastisk. Dengang kunne jeg ikke helt beskrive hvorfor, men i dag kan jeg godt se at jeg allerede dengang var en mini feminist.









Hermione Granger er et helt vidunderligt forbillede for yngre børn. Jeg mødte hende først selv i mine teenageår, hvor hun selvfølgelig var yngre end jeg var. Men det var lidt som om jeg kunne se en yngre udgave af mig selv i hende. Den nørdede. Den boglige. Og måske nogle gange den lidt for bedrevidende. Hermione voksede op og blev en helt igennem fantastisk heks med masser af virkelig gode værdier, som f.eks. at hjælpe de svage i troldsmandssamfundet.








Jane Eyre er på alle måder også en stærk kvindelig figur. På samme måde som Scarlett O'Hara, så skal hun forsøge at overleve sin tilværelse og det gør hun. Måske ser hun lille og svag ud, men det er hun bestemt ikke. Det smukkeste i historien er at hun bliver elsket for den hun er. Ikke for hendes tiltalende ydre eller sprudlende personlighed. Hun er bare den hun er.








Emma Woodhouse er endnu en Jane Austen karaktér, og selvom Emma ikke altid er så vellidt af alle læsere, så synes jeg enormt godt om hende. Ja, hun er lidt headstrong, men hun er også enormt skarp. Ja, hun er lidt bossy og styrende overfor andre, men hun gør det af et godt hjerte. Emma har flere midler (rigere) end Elizabeth Bennet, så hun har råd til ikke at gifte sig, så på den måde er det ikke den store kamp udadtil. Til gengæld synes hendes kamp at være mere indre fokuseret, hvilket bestemt ikke gør den mindre vigtig efter min mening.






 

Den sidste på listen har jeg debatteret frem og tilbage nogle gange og synes at være nem udskiftelig. Arya Stark var oppe at vende, men jeg synes faktisk at den rejse Daenerys Targaryen gennemgår er enorm. Hun starter ud med at være ret så undertrykt af hendes bror og blive solgt til en ny styrende mand. Men hun tager kontrollen med sit eget liv og bringer det noget længere end man ville have forventet. Hun er frygtløs. Hun er mother of dragons og hun har hjertet på rette sted og hun går målrettet efter det hun vil. Samtidig med hun hele tiden forsøger at være openminded.



Hvilke fiktions heltinder ser du op til?




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig