lørdag den 1. december 2018

A Literary Tea Party






A Literary Tea Party: Blends and Treats for Alice, Bilbo, Dorothy, Jo, and Book Lovers Everywhere

Forfatter: Alison Walsh
Genre: Kogebog
Målgruppe: Alle der kan og vil følge en opskrift

Bogen fås ikke på dansk

Tak til Plusbog.dk for anmeldereksemplaret


Tea and books: the perfect pairing. There's nothing quite like sitting down to a good book on a lovely afternoon with a steaming cup of tea beside you, as you fall down the rabbit hole into the imaginative worlds of Alice in Wonderland, The Hobbit, and Sherlock Holmes . . .


Det her er en bog efter mit boghjerte. Jeg kan ikke stå for kogebøger som har et litterært udgangspunkt. For hvor tit sidder jeg ikke og læser om hvad de i bogen får at spise - og så virkelig have lyst til at spise nøjagtig det samme. F.eks. da jeg læste Narnia første gang følte jeg næsten at jeg kunne smage Turkish delights - men det kunne jeg selvfølgelig ikke. Mad står altid så levende ud fra bøger, og jeg er lettere fascineret af at jeg selv kan lave udgaverne. 

Den her bog er selvfølgelig kun én forfatters fortolkning af hvordan tingene smager, og man kan på nettet finde mange flere. Jeg sluger gerne det hele. Vi har faktisk også en dansk blogger som også laver opskrifter ud fra bøger eller film, nemlig Nerdy treats (og hun er virkelig vanvittig dygtig).

Forfatteren Alison Walsh tager her i bogen udgangspunkt i klassikere og det ser også ud til at det er hovedfokusset på hendes blog: Alison's Wonderland Recipes.








Efter et par omregninger fra cup til dl, så er de fleste opskrifter ret nemme at følge. Oprindeligt ville jeg dog have lavet turkish delights - en rigtig Narnia treat - men forfatteren bag bogen vil give sine læsere den nemme måde at lave dem på - nemlig med gelatine frem for at stå med et sukkertermometer - og der havde jeg helt klart fortrukket at bruge mit sukkertermometer. Jeg ville ikke have en dårlig kopi af hvordan Narnias turkish delights er, men nærmere forfatterens forsøg på at komme så tæt på som muligt på hvordan hun forestiller jeg de smager.

Et andet sted skulle jeg bruge noget der hed en double cooker, og det er åbenbart to gryder der står ovenpå hinanden og en typisk amerikansk måde at smelte chokolade på, hvor man typisk i Danmark bruger vandbad. Så det gav mig ikke så meget besvær, men så var der andre steder igen hvor man skulle bruge typiske amerikanske ingredienser, og som kan være lidt svære at finde i Danmark - men det er dog et fåtal opskrifter.







Jeg prøvede vanen tro tre ting. Beorns bananbrød, Bilbos morgente og Hercule Poirots chokoladetrøfler. Alle tre ting var utrolig nemme at lave og bringer lidt ekstra sjov til tebordet. Der er ikke tale om nye yndlingsopskrifter som jeg kommer til at prøve igen og igen, men de har haft en vis underholdningsværdi.







Noget af det bedste ved bogen er de forskellige te blandinger som hun har opskrifter på bagi bogen og dem tror jeg at jeg kommer til at vende tilbage til flere gange, fordi der er flere der ser rigtig spændende ud. Og med navne som Second star to the right (Peter Pan), Drink me tea (Alice's Adventures in Wonderland), Hundred acre hot chocolate (Peter Plys) og Tea with Tummus (Narnia) er jo simpelthen ikke til at stå for.

Måske er det fordi jeg selv går meget op i afternoon tea - men jeg føler ikke helt at bogen er særlig fantastifuld - hverken i selve opskrifter eller bogens indhold. Den er virkelig hyggelig, men den sprænger ikke rigtig nogle rammer.

Men pga. at opskrifterne er super super nemme (udover når der bliver brugt amerikanske produkter) så vil den rigtig god til at tage sine børn med i køkkenet, hvor de selv kan få lov til at lave de ting fra de klassiske børnebøger de selv har læst. Det tror jeg vil give mange hyggelige timer i køkkenet - for det ville jeg helt sikkert have elsket selv som barn.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig