søndag den 30. december 2018

Ild & blod







Ild & blod

Forfatter: George R R Martin
Illustrator: Doug Wheatley
Serie: A Targaryen History #1 - A Song of Ice and Fire 
Originalsprog: Engelsk, Fire & Blood
Genre: Fantasy
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Gyldendal

Tak til Bog & ide for anmeldereksemplaret


Hvad foregik der egentlig i Westeros før KAMPEN OM TRONEN begyndte – før kulden kom tilbage, og før skumle kræfter begyndte at samle sig i den store iskolde vildmark på den anden side af Muren, der beskytter kongeriget?Det får vi svaret på i George R.R. Martins nye værk, Ild & Blod, der er den amerikanske forfatters historie om Targaryen-klanen i landet Westeros.



Ild & Blod - som er George R R Martins nyeste udgivelse - har fået en hård medfart af avisanmelderne. Årsagen skal helt sikkert findes i enten at de har forventet en bog der var lige så medrivende og spændende som A Song of Ice and Fire serien eller så er de bare fortørnede over at George R R Martin ikke snart får udgivet Winds of Winter (som er den næste bog i den længe ventede A Song of Ice and Fire serie) Misforstå mig ikke, jeg vil også vildt gerne snart have den bog, men jeg tror helt ærligt aldrig vi får den - selvom den skulle være ret langt. Og jeg tror man ødelægger glæden for sig selv ved den her bog hvis man går og er alt for muggen over det.

Allerede inden jeg læste historien (og blev interviewet omkring den) så havde jeg en forventning om at bogen ville være en bog som Silmarillion er det for Lord of the Rings, altså en lettere tør opridsning af historiens gang. Vi ville jo for alt i verden ikke undvære Silmarillion som på trods af den er tør, er en virkelig fantastisk bog for os der virkelig er fans, for vi får serveret hele den fantastiske verden på et sølvfad. Personligt følte jeg sagtens at George R R Martins univers ville kunne bære den samme type bog.

Hvad jeg ikke havde regnet med var at jeg virkelig følte mig rigtig godt underholdt også. Og selvom bogen er skrevet som en slags historisk optegnelse, så er den faktisk skrevet så godt at den er underholdende samtidig. Jeg nød at læse om alle de forskellige Targaryen konger og dronninger (nogle gange flertal) men især om deres drager. Jeg er imponeret over hvor meget dyb viden George R R Martin ikke kun har til verdenen men til hver enkelt person. Det er ikke lige så raffineret og forfinet som Tolkien men han er så absolut den der kommer tættest på.

Selve baggrundshistorien minder på mange måder rigtig meget om George R R Martins A Song of Ice and Fire i forhold til persongalleriet. Det handler stadig meget om intriger - især mellem familiemedlemmer, og der er stadig seje heltemodige personer og det direkte modsatte - især det. Og så er der også en god portion seje kvinder. Hvilket alt sammen passer mig ganske glimrende.

Bogen er desuden utrolig flot fordi den er smukt illustreret af Doug Wheatley. Det er primært en tekstbog men der er vidunderlige smukke billeder af blandt andet drager rundt omkring i bogen.

Det eneste minus ved at læse bogen er at jeg nu har en håbløs drøm om at bogen vil blive filmatiseret.



SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig