mandag den 14. januar 2019

Bedste bøger jeg har læst 2018

Nogle af bøgerne er anmeldereksemplarer men mine holdninger til dem er som sædvanlig mine egne



Siden jeg startede min blog har det været en fast ting, at jeg deler mine boglige favoritter med jer fra året der gik. Det har været virkelig svært i år, for der har været SÅ mange gode og med 120 læste bøger i 2018 så siger det sig selv at der var en del der skulle fravælges.

Så jeg har faktisk snydt lidt og valgt 12 bøger i alt, mens fordi det er af samme forfatter og jeg alligevel ikke kan finde en favorit ud af de to bøger. Det drejer sig om Jane Austen og Liane Moriartys bøger.

Som altid undlader jeg at tage genlæsninger med på listen, for genlæsninger er som regel altid favoritter. Så derfor er Den, der lever stille (som jeg læste første gang i 2017) eller Barden Beedles eventyr illustreret udgave ikke en del af listen.

Fælles for alle disse bøger på listen er at de har rørt mig ud over det sædvanlige. Jeg har forsøgt at lave dem i favoritorden så nr. 1 er øverst og placeringen er faldende derfra. Men altså selv nu sidder jeg og overvejer om der ikke lige var nogen der skulle byttes rundt … Så de er alle ret tætte i bund og grund.






Top 10(12) bedste bøger læst i 2018





Mansfield Park og Northanger Abbey af Jane Austen



Disse to Jane Austen bøger deler sammen førstepladsen, fordi det uden diskussion er de bedste bøger jeg har læst i 2018. Jeg har bare et eller andet for Jane Austens historier og fantastiske måde at skrive på - måske er det også en del nostalgi i det, fordi jeg er vokset op med Stolthed og Fordom, samt filmatiseringerne af alle hendes bøger. Men i 2018 var det første gang jeg endelig fik læst de to sidste bøger og jeg havde bevidst udsat den fornøjelse, for det er det virkelig - en fornøjelse, at læse Jane Austens ord, og det er altid stort den aller første gang man læser dem. Selvom genlæsninger virkelig også er skønne!





 Dragonfly in Amber af Diana Gabaldon




Åh, den her serie! Jeg elskede at læse Dragonfly in Amber - jeg var langt tid om at læse den, men det var faktisk kun fedt, fordi jeg så følte at jeg blev i universet længere. Så jeg er så glad for jeg læste videre i serien og det er jeg faktisk Tv-serien ret taknemmelig for. Jeg elsker virkelig tv-serien og følger mandag der rullede en episode ind på viaplay. Jeg var nemlig slet ikke vild med Outlander som jeg havde læst før jeg så serien, jeg blev en smule træt af Claire og hendes ungmø i nød storyline. Heldigvis er det ret tydeligt i Dragonfly in Amber, at Claire er en skøn personlighed at følge. Så jeg vil æde mig ind på den her historie fra nu af indtil jeg er helt up to date.






Legendary af Stephanie Garber


Jeg var fuldstændig skudt i Stephanie Garbers Caraval bog (som Turbine også har udgivet på dansk), at jeg bare måtte læse Legendary med det samme, og min kærlighed til serien og til forfatterens måde at skrive på er kun blevet større efter jeg har læst den. Jeg elsker hendes beskrivelser, for selvom der er mange, så æder jeg dem råt. De får mig til at dykke dybere i den magiske verden og sikke en skøn skøn verden det er. Oprindeligt var serien en duologi, men faktisk er forfatteren blevet overtalt til at lave endnu en bog, så den glæder jeg mig helt vildt til her i 2019.







Ild og blod af George R R Martin



Ild og blod var for mig en kæmpe overraskelse. Jeg har tidligere læst 'Den herreløse ridder' af George R R Martin hvor det er en slags Pre-quel til Game of Thrones serien, og den var jeg ikke helt så begejstret for, og jeg havde forventet at denne bog ville have været mere tør og kedelig - a la Tolkiens Silmarillion, men det var den overhovedet ikke. Den var virkelig virkelig god og fodrede den Game of Thrones hungrende læsesjæl, der lever indeni mig. Ild og blod var derfor uden tvivl en af de helt store læseoplevelser af 2018, for den gav en ekstra dimension til verdenen og fik den til at leve lidt længere i mig. 





Mythos af Stephen Fry


Stephen Fry har et fantastisk talent for at fortælle en historie. Hans genfortællinger af de græske myter er simpelthen noget jeg synes alle skulle tage og læse. Og alle kan læse dem, for han får de græske myter til at virke mere levende, mere sjov og mere ... ja bare mere. Bogen er især rigtig godt som en slags introduktion til de græske myter og ja, de græske myter er i sig selv helt fantastiske, det er nogle af de ældste fortalte historier i verden og man forstår godt hvorfor når man læser dem. Ja, faktisk kan man ligefrem undres over at vi i vores verden faktisk ikke er kommet længere end vi er i forhold til det grækerne var dengang. Men selvom man kender de græske myter godt og har læst en masse om dem (som jeg selv har gjort gennem tiden) så vil man stadig nyde Stephen Frys humoristiske betragtninger og genfortællinger. 




Circe af Madeline Miller


Circe af Madeline Miller var helt fantastisk! Ja, det ved jeg godt jeg siger om alle bøgerne her på listen, men faktum er selvfølgelig også at de aldrig var nået med på listen hvis ikke de var fantastiske. Med Circe var jeg især vild med skrivestilen og emnet, som handler om en genfortælling af den græske mytologiske historie om Circe - jeg elsker især de historiske fakta hun formår at få med i bogen uden at det føles dræbende eller kedeligt. Jeg glæder mig til at læse mere af Madeline Miller i 2019.






What Alice Forgot og Nine Perfect Strangers af Liane Moriarty


Åh, Liane Moriarty skriver simpelthen fantastisk. Det er som om at hendes måde at skrive på bare passer rigtig godt til min måde at læse på. Det er i hvert fald altid med stor fornøjelse, at jeg læser hendes bøger. Jeg elsker især de buskaber og den eftertænksomhed hun efterlader mig i. Der er altid et eller andet uforudset element i hendes historier og det handler rigtig meget om de ting som betyder meget i min egen hverdag - familieliv, kærlighed til sin mad - og børn. Jeg kunne ikke vælge hvilken af disse bøger jeg bedst kunne lide, så derfor deler de også pladsen, ligesom med Jane Austens bøger.







Små påsatte brande af Celeste Ng



Små påsatte brande var en kæmpe positiv overraskelse - blandt andet skrev jeg i min anmeldelse at Celeste Ngs skrivestil mindede mig om en moderne Jane Austen. Jeg elskede de forskellige niveauer bogen blev fortalt i - og særligt at se hvordan en handling kan føre til en anden som så føre til en anden som så føre til en anden osv. Som en kædereaktion af følelser og handlinger. Hele bogen er ret relatable og indlevende. Jeg glæder mig til at læse mere af Celeste Ng i 2019.





Væddermændenes nat af Tobias Stenbæk Bro




Væddermændenes nat af Tobias Stenbæk Bro har jeg i min anmeldelse af bogen kaldt den bedste danske fantasy bog jeg har læst. Så det siger jo det hele, gør det ikke? Den fortjener i hvert fald en plads på min top 10, for det var virkelig godt bearbejdet fantasy - fuldt på højde med internationale bøger af samme type. Den minder mest om moderne epic fantasy i stil med Game of Thrones og Name of the Wind.





Starry Eyes af Jenn Bennett



Sidst men ikke mindst en YA bog som jeg stornød i sommermåneden. Det var bare den helt perfekte læseoplevelse på det rigtige tidspunkt. Det bedste ved Starry Eyes af Jenn Bennett er at den tog mig med på et eventyr - også et som jeg aldrig selv kommer og som jeg kun kan læse om. For jeg er som bekendt ikke den største hiker, selvom jeg synes det er ret fascinerende at læse om. Jeg elsker når bøger på den måde bare tager mig med på et eventyr og jeg føler at min krop er efterladt tilbage og resten af mig er med på eventyret i bogen.






Det er det bedste når bøger på den måde opsluger en og man glemmer tid og sted - hvilket har været fælles for alle 12 bøger på denne liste. Andre af bøgerne har også været tankevækkende og været med til at åbne min egen verden og jeg tror virkelig helhjertet på at de bøger vi læser og elsker aller mest er dem der er med til at forme os.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig