onsdag den 21. august 2019

Overrask mig






Overrask mig

Forfatter: Sophie Kinsella
Enkeltstående historie
Originalsprog og -titel: Engelsk, Surprise me
Genre: Realisme, humor, kærlighed
Målgruppe: Voksne
Udgiver: Flamingo Books

Tak til Flamingo for anmeldereksemplaret


Sylvie og Dan har været kærester de sidste ti år, gift i syv af dem. De er begge 32 år, har et skønt hjem, gode jobs, dejlige tvillingepiger og er så tæt forbundne, at de ofte afslutter hinandens sætninger. De ved alt om hinanden og kunne praktisk talt ikke være lykkeligere. Indtil de til et lægetjek får at vide, at de begge er så sunde og har så gode gener, at de sandsynligvis vil leve til de bliver 100 år. Hvilket burde være glædeligt, men også betyder, at de har 68 års ægteskab foran sig. Panikken bryder ud i lys lue, for ingen af dem havde forestillet sig, at deres ’til døden os skiller’ i virkeligheden betød syv årtier!


'Overrask mig' er den første bog jeg har læst af Sophie Kinsella - som ikke er i Shopaholic serien. Jeg knuselsker Shopaholic serien og har optur over, at der kommer en ny bog op til jul. 'Overrask mig' er en meget mere humoristisk bog end Shopaholic serien - selvom jeg også finder den hylende morsom, så overgår 'Overrask mig' alligevel på humor-skalaen. 

Den var vanvittig sjov og heldigvis for det, for normalt er jeg ikke til bøger hvor det stråler ud af dem, at det hele handler om misforståelser der bare lige skal snakkes væk og så er alt godt. Men det gjorde ikke så meget her fordi der bliver gjort tykt grin med det hele. 

Bogen handler kort fortalt om Dan og Sylvie der sætter sig for at overraske hinanden, men alle overraskelser ender ikke særlig godt. Men pludselig opdager Sylvie en endnu dybere hemmelighed, som måske har været der hele tiden og det får hende til at tvivle på om hun virkelig kender sin mand så godt som hun tror. 

Så underliggende humoren finder vi en ret aktuel tematik omkring et parforhold, hvordan vi forholder os til hinanden - både hvad angår at tage hensyn men også hvordan vi nogengange får en opfattelse af den anden som måske ikke helt er rigtig og som aldrig rigtig bliver italesat. Og det er særligt der hvor vi glemme at kommunikere, at tingene først begynder at gå galt. 

Så alt i alt var bogen en skøn underholdning men samtidig tankevækkende. Klassisk Kinsella. 








SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig