lørdag den 2. november 2019

Legenden om Querqus Skjolet






Legenden om Querqus Skjolet

Forfatter: Eva Egeskjold
Serie: Næslandet #1
Genre: Fantasy
Målgruppe: Unge og opefter
Udgiver: Andersen & Vig

Tak til Eva Egeskjold for anmeldereksemplaret


Legenden om Querqus Skjoldet er første bind i trilogien om Næslandet, hvor Eva Egeskjold fortæller om en ganske ung kvindes ubestridelige skæbne, som udvalgt til at frelse Næslandet fra dets ærkefjende, Radixfolket.


'Legenden om Querqus Skjolet' er en historie om den udvalgte og hendes rejse på at opnå det hun er udvalgt til. Oona hedder hun og selvom Oona er 14 år gammel, så bevæger vi os ikke over i YA - det er tilgengæld en meget klassisk fantasyverden og historien kan læses af både unge og voksne.

Eva Egeskjold har skabt et helt igennem fantastisk og fantasifuldt univers. Plottet er rigtig godt opbygget med mange interessante elementer - især elskede jeg at Eva ikke kun har ladet sig inspirere af andre fantasyklassikere, men i høj grad selv har haft de kreative hjerneceller i brug - alt virker godt gennemtænkt og gennemarbejdet. Historien bygger langsomt op men når den er gået i gang er der masser af action og spænding.

Hovedpersonen Oona var for mig det største minus. Hun er alt for passiv i forhold til at det er hende der burde være bogens bærende drivkraft. Handlingen sker rundt om hende og hun stiller generelt heller ikke rigtig spørgsmål ved hendes skæbne.

Jeg er totalt V I L D med forside illustrationerne til hele serien. Jeg synes de er med til at understøtte indholdet rigtig godt og så er de bare super flotte, men de overskygges en smule af den forfærdelige stereotype typografi der er brugt. Fonten Papyrus må gerne blive på festsange eller børnehave-beskeder og aldrig se dagens lys på en bogforside igen. Sorry, det er boggrafikeren i mig der ikke kan lade være med at ytre sig. Men som sagt så er illustrationerne helt fantastiske.

Alt i alt en virkelig god debut og en dejlig stemme i dansk fantasy som jeg glæder mig til at stifte nærmere bekendtskab med.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig