søndag den 30. januar 2022

10 bedste bøger læst 2021

Bedre sent end aldrig - her kommer de to bedste bøger jeg har læst i 2021. Ja, ikke top 10, fordi jeg simpelthen ikke kan rangerer dem. Jeg har læst SÅ mange fantastiske bøger i 2021 der hver især har berørt (mangel på bedre ord) forskelligt:





Anne Lise Marstrand-Jørgensens Margrete I, var virkelig en skøn historie. Den gav et billede af hvem Margrete I var før og under sin regeringsperiode. Det siger sig selv at Margrete måtte have været en helt særlig dame med evner ud over det sædvanlige. Hun formåede at regerer et land som dronningen uden at have titlen deraf og det synes jeg Anne Lise Marstrand-Jørgensen virkelig har formået at få frem her og ikke mindst vise os gennem sin fortællerstemme. Virkelig skøn bog - jeg håber vi i fremtiden ser flere af den her slags bøger med kvindelige hovedpersoner fra vores Danmarkshistorie. 







Det er ingen hemmelighed at Nathali og Bettina Liane skriver noget af det bedste danske fantasy overhovedet. Stemningen på skibet Galathea får en til at dykke helt ned imellem siderne og blive en del af deres univers. Det er simpelthen fantastisk. Det bedste ved det hele er nok at det her er bind 2 i en serie af 5, og jeg glæder mig SÅ meget til alt det som måske kommer til at se og jeg glæder mig til at blive  overrasket igen og igen. 






'Hvis vi ikke taler om det' af Leonora Christina Skov, var for mig lige så stor en læseoplevelse som 'Den, der lever stille' - hvis ikke endda større. Jeg elsker at vi kommer helt tæt på forfatteren Leonora og ser både det gode og det knap så gode ved hendes vej til succes. Jeg finder Leonora enormt inspirerende og jeg elsker hendes skrivestil. Jeg ser rigtig meget frem til hendes næste bog.








Natskygge af Gry Kappel Jensen er en af de bedste læseoplevelser jeg har haft i 2021. Bogen og slutningen på serien er noget nær det mest perfekte man kunne ønske sig. Den gør nemlig kun hele serien endnu bedre. Det er virkelig helt vemodigt, at vi er færdige med Rosenholm - kostskolen for magiske unge  men det var fantastisk så længe det stod på. 






Den inderste kerne af Lotte Kaa Andersen er intet mindre end fantastisk. Her har vi endnu et eksempel på virkelig fantastisk litteratur med en kvindelige historisk hovedperson, som rent faktisk udrettede noget fantastisk. Inger Lehmann, som er bogens hovedperson, havde nok en stille og rolig eksistens - fordi hun simpelthen ikke fik lov til at være den succes som hun var - men det gør ikke på nogen måde bogen kedelig for Lotte Kaa Andersen formår virkelig at gøre historien spændende, indlevende og interessant hele vejen igennem.








Livet - illustreret af Lisa Aisato er en bog uden ret mange ord, men de få ord der er giver det helt perfekte - ja ligefrem magiske - sammenspil mellem de helt utrolig flotte billeder. Bogen får dig til at fælde en tåre eller to og rummer hele livet også så du kan mærke det og reflekterer over det i flere dage efter læsning. Den er virkelig virkelig smuk! 







Jeg havde den største bookhangover efter jeg var færdig med at læse Lore Olympus af Rachel Smythe - og det var nok fordi jeg simpelthen åd alt hvad hun havde skrevet på webtoons og det var en hel del. Jeg skriver selv på en græsk mytologi historie og det er sjovt at se at vi har nogle ting vi har tilfældes i forhold til opfattelse af græske guder, forfatteren og jeg. Men også mange ting vi ikke har. Jeg tror jeg blev så opslugt af historien fordi jeg selv dyrker den så meget - men derfor synes jeg nu alligevel alle andre skulle tage og læse den også. Den er jo nok ikke blevet Goodreads choice award vinder i kategorien graphic novel for ingenting. 








Jeg elsker Nordlys af Malin Falch. Hvis de her bøger havde været der for mig som barn så ville de nok have været lidt som Harry Potter for mig. Det er også derfor de er med på min listen for årets bedste bøger.  For de er VIRKELIG gode og illustrationerne er VIRKELIG smukke. 







Jeg måtte stoppe min læsning af Renegades af Marissa Meyer da jeg først begyndte på den og fik den først samlet op og læst videre på i år. Årsagen var at jeg var så inde i historien og handlingen og sproget, at jeg kunne mærke at jeg ubevidst begyndte at sidde og kopierer historien ind i min egne tekster som jeg var ved at skrive på min historie dengang. Så jeg måtte smide det i papirkurven, hvilket selvfølgelig ikke er fedt, at sidde og opdage at man nærmest skriver af og skal smide det væk man lige synes var så genialt. Så jeg måtte droppe at læse videre på bogen. Altså indtil i år hvor min historie er cementeret fuldstændig og ikke længere kunne påvirkes. Så ja, det giver nok sig selv at jeg fuldstændig og helt aldeles elsker den her historie og jeg glæder mig til at læse videre i Superhelte kærlighedshistorien.






Selvom 'The House in the Cerulean Sea' af TJ Klune er den sidste jeg skriver om så er det på ingen måde den nederste af de 10 - tværtimod så ligger den solidt placeret i top 3. Den her bog er så uperfekt perfekt at den er fuldstændig perfekt. Giver det mening? Den er noget SÅ eventyrlig, hjertevarm og helt igennem magisk at det vil være en af mine yndlingsbøger for evigt. 


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig