tirsdag den 21. november 2017

Bogforum 2017 - lørdag








Lørdag var jeg tidligt oppe, på grund af en vis 1 1/2 årig gut. Som i øvrigt virkelig nød udsigten fra vores hotelværelse. Så jeg benyttede lejligheden til at smutte ind på messen tidligt, så jeg kunne få taget nogle billeder, mens der var rimelig afbefolket - blandt andet af Turbines stand som jeg har designet standmateriale til. Og det er som altid skønt at se de bøger man har designet stå side om side på messen.








Ellers benyttede jeg det meste af formiddagen og hen over middagen på at snakke med de folk jeg normalt ikke ser så tit og kun har kontakt med over mail. Det er også så hyggeligt lige at sige hej til alle de skønne folk fra HUF, som efterhånden begynder at danne den nye generation forfattere. Det er så skønt og det betyder bare at HUF virkelig virker. Ja, HUF anbfealing lige der. Men jeg kan ikke anbefale det nok. Hvis du ikke lige ved hvad det er, så vil jeg lige kort fortælle at det er en forening for håbefulde unge forfatter (og os over 30, der stadig får lov til at være med, yay!) Støtten og fællesskabet er så stærkt og jeg savner at jeg ikke er en større del af det, men det er lidt vilkårene i ved at bo i Jylland.

Nå videre til selve bogmessten. Jeg elsker alt det man har gjort ved børnebogforum i år. Læsepladsen. Jeg elsker at der er gjort (god) plads til rollespil / magiskole. At der er læsehjørne for de mindre. Jeg elsker at der er figurer der går rundt omkring - ja, jeg elsker alt ved det i virkeligheden. Det er særligt tydligt for mig i år, fordi jeg selv er blevet mor, og jeg kan mærke at det gør en stor forskel, at der er plads til de små på bogforum. <3







Generelt har jeg ikke rigtig noget kritik af bogforum i år. Det jeg har råbt på de sidste mange år - altså at der skal være noget for de unge - det er der ENDELIG og det er fedt at se den lange kø til Adam Silvera signering og fyldte stole til Siri Pettersen (som er fantasy forfatter. YAY for fantasy!) Ja, der må stadig gerne komme mere fokus på fantasy efter min mening, men det går den rigtige vej.

Jeg havde store problemer med programmet i år - også med app'en. Men nej, hvor kan det blive fedt med den app. Tænk på mulighederne. At man laver sit eget program derinde (Ja, det var der allerede siger du nok, men ved mig gik app'en hele tiden ned). og at man kan blive oplyst via app'en om der er aflysninger eller ændringer til ens program. Så misser man aldrig noget mere. Det ser jeg helt sikkert frem til. Ok ide med at den lavede tilføjelser til min kalender, men jeg fortrækker nok at mit program ligger selstændig i app'en (for så er det nemt at slå alle informationer op, det er alligevel begrænset hvad der kan være i kalenderen). Men ja, det skal nok komme, det er jeg sikker på. Næste år, fornemmer jeg det bliver godt.

Så det eneste egentlige forslag til bogforum næste år er at vi får en dag mere. Ja, jeg kan ikke få nok. Inddrag torsdag. Der var så mange mennesker der om fredagen, at jeg tænker torsdag sagtens vil kunne løbe rundt også. Sorry, til de forlag og alle andre, der nok mener at tre dage er rigeligt.






Der var propfyldt da Siri Pettersen gik på - det var virkelig fedt og det var vildt fedt at høre hende snakke om fantasy. For hun sagde mange kloge ting, som jeg kun kunne være enig i. Blandt andet, at fantasy formår at komme om bag folks fordomme. Rigtig mange ser ned på fantasy, og mener ikke at det er 'rigtig' litteratur, men i virkeligheden er det jo lige dér, at der ligger mest diversitet og forståelse for forskelle.

Ja, jeg er kun blevet endnu mere fan af søde og fantastiske Siri Pettersen. Hun har i øvrigt designet hendes egne bogforsider, fordi hun også er designer. Amen, hvad kan jeg sige. Hun er totalt mit nye idol altså! De forsider er nemlig helt perfekte (nok også derfor at ingen andre har valgt at lave dem om i de lande de bliver udgivet i) enkelte og on point.









Ellers gik jeg rundt og snakkede en masse og så lidt hist og her. Det jeg er mest ærgerlig over at jeg missede var at høre Paula Hawkins interview. Til gengæld fik jeg endelig Peter Madsens fine tegning i 'Troldliv' julekalender bogen. Det har jeg jagtet de sidte par år, men der har altid været kæmpe kø.

Derudover fik vi lige købt et par børnebøger ved Carlsen og jeg fik stukket en Homo Bestia i hånden hos Egolibris. Jeg har i tidernes morgen sat den første bog op, men nu er den altså nyredigeret og nyudgivet, så det er egentligt et meget oplagte tidspunkt for mig at få den læst. So many books, so little time.







Jeg så selvfølgelig også interviewet med Adam Silvera - det var rigtig godt. Hvad bedre var at jeg stod i kø som nummer fire, fordi jeg stod helt nede bagved og let kunne smutte op. For sikke dog en kø der kom bagefter. Adam Silvera var seriøst den flinkeste forfatter jeg nogensinde har fået signering af. Han spurgte alle der skulle af en signatur om et eller andet. På sådan en rigtig fin og interesseret måde. Respekt til ham, han er mega sej.







Ellers fik jeg også et par virkelig gode goodiebags af både Politikens forlag og Arnold Busck - rigtig mange tak for det. De var virkelig skønne!






Pyha, langt indlæg. Godt holdt ud hvis du stadig læser med. Men nu er der også kun to ting tilbage. Nemlig standreception hos Alvilda for at fejre super seje Nicole Boyle Rødtnes. Hun skulle også fejres bagefter, men desværre skulle jeg til Turbine forlagsmiddag, så det kunne jeg ikke komme. Jeg fik dog en super god snak med Nicole, der havde utrolig mange pæne ord at sige til mig. Så jeg voksede lige 10 cm højere der. Hvilket bare igen siger noget om hvor fantastisk Nicole er, for vi er der alle for at fejre hende, men hun roser alle os andre. <3

Jeg fik desuden en rigtig god snak med Line Lybecker (Ulven og Uglen) om diversitet, feminisme og den manglende accept af fantasy genren. Nedenfor kan i se videoen med talen til og af Nicole. Ja, jeg må indrømme, at jeg selv blev helt rørt da jeg hørte den.











Sidst men ikke mindst forlagsmiddag med Turbine. Jeg vil egentlig ikke sige så meget om den, andet end at vi fik god mad (Indisk) og det var skønt at kunne tale med personer man har arbejdet sammen med i årenes løb over mail eller telefon. Det var virkelig utrolig hyggeligt og sjovt at være med.






Min søndag på bogforum, YA event og Jeffrey Archer event kommer snart op på bloggen. Stay tuned .. eller noget. :0)




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig