torsdag den 23. maj 2019

Roser og violer







Roser og violer

Forfatter: Gry Kappel Jensen
Serie: Rosenholm trilogien #1
Målgruppe: Fra 14 år og opefter
Genre: Magisk realisme / fantasy
Udgiver: Turbine

OBS: Jeg har været beta-/testlæser på bogen


Det er tidligt om morgenen d. 7. juli, og fire piger fra fire forskellige steder i Danmark er på vej til Rosenholm Kostskole et sted på Sjælland. Alle har de fået en invitation til et informationsmøde på den mystiske skole. Ingen af dem ved, at mødet vil ændre deres liv for evigt …


Lad mig starte med at slå en vigtig ting fast som det første: jeg har beta-/testlæst 'Roser og violer' - og det vil sige, at Gry har været så fantastisk at lade mig læse bogen inden den gik til redaktør og vende tilbage med hvad jeg synes om den. Gry har så selv kunnet bestemme om hun gad lytte til noget jeg harsagde, eller bare fuldstændig vælge at ignorere det. Bare lige så jeg får fortalt alle hvad det vil sige at være betalæser på en bog. (Jeg har tidligere også betalæst for Nanna Foss med Leoniderne)

Derudover står 'Roser og violer' ekstra meget mit hjerte nært, fordi bogen nok bærer den smukkeste forside jeg har designet til dato.


MEN, derfor skal I ikke snydes for en anmeldelse af bogen.






Som betalæser på bogen, så var der faktisk ikke ret meget at komme efter vil jeg sige. Gry har arbejdet som redaktør i mange år og hun har udgivet en god stak bøger og lavet endnu flere oversættelser - og det kan mærkes. Hendes smag er ikke mindst spot on! - i hvert fald i forhold til hvad jeg selv sætter stor pris på ved en fantasy bog. 

Efter at have betalæst hendes bog (lynhurtigt, for jeg kunne ikke lade være med at læse da jeg først var begyndt), kunne jeg virkelig ikke få hænderne ned. Jeg synes 'Roser og violer' er helt igennem fantastisk og jeg elskede at være i det univers hun har skabt og nu sukker jeg efter mere - MERE! Det er virkelig en bog lige efter mit læsehjerte.

Kombinationen af fire karakterdrevne piger, et plotdreven spændingselement - en gammel mordgåde og en magisk skole er simpelthen genialt sammensat. De fire, ellers meget forskellige piger, bliver ført sammen af alt det mystiske der sker omkring dem - og hele mordgåden bliver selvfølgelig yderligere kompliceret og ikke mindst interessant på grund af magien som er tilstede i deres nye hverdag.

Jeg elskede hele kostskole setuppet og ikke mindst det kærlige nik til Harry Potter det giver. Skolen er inddelt i fire magiske grene - jord, vækst, blod og død - alle har deres unikke magiske egenskaber og måder at udøve magi på. Og jeg elsker især at der er brugt inspiration fra den nordiske mytologi, som er sådan en unik del af vores historie.







Ja, jeg er virkelig fan og det er jeg også sikker på du bliver, for det er virkelig en fænomenal god bog. En af de bedste! Den er fuld på højde med de internationale YA fantasy bøger - og det er pisse fedt, at vi også kan det i Danmark. Ja, faktisk så er den bedre end alle de nyeste engelske YA fantasy bøger jeg har læst på det sidste og det siger en hel del.

Det er en enorm stærk YA debut Gry Kappel Jensen her har skabt og som det er med de bedste bøger, så måtte den for min skyld gerne have været endnu længere og have haft mere af hverdagslivet, skolen og ikke mindst mere kærlighed med. Men heldigivs er 'Roser og violer' kun bind 1 i trilogien og jeg er virkelig spændt på hvad der kommer til at ske. Det er længe siden jeg har følt så stor begejstring ved at se frem til en bind 2.






SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig