torsdag den 10. oktober 2019

Blodets sti







Blodets sti

Forfatter: Tobias Stenbæk Bro
Serie: Et varsel om Storm #2
Genre: Fantasy
Målgruppe: Voksen fantasy - men kan også læses af unge
Udgiver: Turbine forlaget

OBS: Jeg har været beta-/testlæser på bogen. Hvilket betyder, at jeg har læst 'Blodets sti' inden den udkom og givet feedback til forfatteren. Det har selvfølgelig været op til forfatteren selv om noget af det jeg har sagt kunne bruges. Jeg har tidligere bl.a. været betalæser for Nanna Foss med Leoniderne og Gry Kappel Jensen med Roser og violer.


Blodets sti er den spændende fortsættelse af fantasyserien Et varsel om Storm. I første bind, Væddermændenes nat, mødte vi de tre riddersønner fra Ravnehøj, hvis liv i slutningen af bogen blev splintret i tusind stykker. Nu er de tre brødre på flugt, men de er også på jagt efter svar. 



'Blodets sti' der er bind 2 i 'Et varsel om Storm' serien fortsætter nærmest i sekundet efter at 'Væddermændene slutter', så man sidder nærmest helt ude på kanten af sofaen, når man begynder bogen. Brødrene er på flugt og de har ingen ide om hvad deres fremtid bringer eller om de når levende frem til det eneste mål de har.

Så det siger sig selv, at bogen er utrolig spændende, til tider nervepirrende og så åbner den også lidt mere op for den fantasyverden vi befinder os i. De brudte riger er et sted med magi og forunderlige væsner og det er spændende at få åbnet op for mere af den.

Jeg elsker Tobias Stenbæk Bros måde at skrive på, for man bliver under læsningen med det samme hivet helt ind i historien og man føler nærmest at man er en del af begivenhederne. Det gør også, at man lynhurtigt kommer til at holde af karakterne, deres ve og vel.

Ligesom med bind 1, Væddermændenes nat, følger vi også her de tre brødre, Rodrik, Cedrik og Stormfrik, men derudover er der tilføjet endnu et par synsvikler. Hvilket falder meget naturligt ind i bogens flow. Jeg nød især de nye synsvikler som jeg synes gav et nyt frisk indblik i den fantastiske verden.










Nu hvor brødrene er under voldsom pres og skal forsøge at nå frem til sandheden, så påvirker det i høj grad deres fællesskab, og lægger op til en interessant fremtidsudvikling, hvilket sammen med slutningen gør, at jeg er utrolig - U T R O L I G - spændt på bind 3.

Det fede ved Tobias Stenbæk Bros serie, er at der ikke findes så meget som ligner det på det danske marked - og skrevet på dansk. Den minder meget om 'En sang om ild og is' serien af George R R Martin - dog lettere fordøjelig, heldigvis - og den er helt sikkert også skrevet til fantasyinteresseret mænd såvel som fantasyinteresseret kvinder, som jeg selv. Min mand slugte bind 1 og da jeg havde bind 2 med hjem, så greb han den med det samme og læste også den på ganske få dage.

Jeg knuselsker også hele præmissen med at historien bygger på et rollespil som Tobias har lavet med sine venner, hvilket formodentlig også betyder et godt sammenskruet plot i de næste mange bøger i serien. Jeg glæder mig i hvert fald til at læse videre og håber på, at jeg måske(?) får lov til at læse med på sidelinjen igen. For det er da så svært at vente på den der bind 3!








Udover at jeg har været betalæser på 'Blodets sti', så har jeg også sat bogen op grafisk og jeg har blandt andet prøvet kræfter som kortmager. Så nu kan man finde to kort forrest i bogen. Det har været en sand fornøjelse at arbejde på bogen og ikke mindst at snakke med Tobias om den, for jeg går jo så helhjertet op i hans historie og den magiske verden han har skabt. Så bogen her vil altid have en særlig plads i mit læsehjerte - og så er det faktisk også (så vidt vides) den første bog, hvor jeg står nævnt på takkesiden - tak Tobias <3 - for andet end mit grafiske arbejde.







SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig