torsdag den 4. juli 2019

Mine bedste sommerlæsningsanbefalinger 2019



(Nogle af de viste bøger er anmeldereksemplarer, men meningerne er mine egne.)



Som sædvanlig kommer her mine sommerlæsningsabefalinger hvis du lige står og mangler lidt inspiration til din sommerlæsning. Ja, så skal du I hvert fald ikke mangle herfra. Jeg har selv gang i en kæmpe stak bøger til min sommerlæsning og du kan se min læseliste her - til forskel fra den liste og denne, så er disse alle bøger som jeg har læst og ELSKET og som jeg derfor helhjertet kan anbefale og ikke mindst så linker jeg til min anmeldelse hvis du har brug for mere info. Jeg har opdelt i danske og engelske bøger og forsøgt at vælge dem som har en aktualitet over sig.

Nederst er også en liste med danske bøger som er værd at læse op på fordi fortsættelsen er lige på trapperne.




Danske bøger eller oversættelser 
som jeg anbefaler til din sommerlæsning





Roser og violer af Gry Kappel Jensen er helt fantastisk og ja, jeg kan slet ikke anbefale den nok. Det er en magisk realisme om fire piger der starter på Rosenholm kostskole hvor de opdager, at de har magiske egenskaber. De bliver hurtigt hvirvlet ind i en gammel mordgåde, men kan de løse den før det er for sent. Læs min anmeldelse af bogen her









Caraval serien af Stephanie Garber - åh, jeg elsker den serie! Jeg har selv lige læst 'Finale' færdig som er tredje og sidste bind i serien og ja, den var vidunderlig. Serien er så magisk beskrevet og ja både en fest og et eventyr på samme tid. Det er kærlighed og fantasy fra YA og opefter. Den første bog i serien er udkommet på dansk, men det er de to sidste bind, så fortsæt eventuelt med at læse den på engelsk - eller anbefal den til alle dine venner, så forlaget udgiver de sidste to bøger på dansk også. Læs min anmeldelse af Caraval her










Aru Shah og tidens ende af Roshani Chokshi er for dem der elsker Rick Riordans bøger. (Og hvem gør ikke det!) Det er (indisk) mytologi, det er humor og det er eventyr og første bind i serien er nu ude på dansk - men hvis ikke du kan vente til forlaget udgiver flere bøger i serien, så fortsæt eventuelt med den næste på engelsk. (Der er dog kun udgivet to bøger i serien indtil videre - i en planlagt serie på fire). Læs min anmeldelse af bogen her







På tur i Jane Austens England af Rachel French er helt oplagt hvis du planlægger eller overvejer at besøge England og godt kan lide Jane Austen. Jeg håber på engang snart selv at kunne tage den i hånden og udforske Bath, hvor Jane Austen har boet og siden beskrevet i sine bøger. Læs min anmeldelse af bogen her








Royals serien af Erin Watt er lige blevet udvidet med to yderligere bøger på dansk, 'Den ustyrlige arving' og 'Det knuste rige' og de er mindst lige så gode, hvis ikke endda bedre, end de to første bøger i serien. Men start med Papirprinsessen - selvom du rent faktisk godt kan springe de tre første bøger om og læse de to nye, så synes jeg helt sikkert at du skal have det hele med. De er nemlig så gode. Du kan læse min anmeldelse af Papirprinsessen her eller min anmeldelse af Den ustyrlige arving her







Hvis bare du var min serien af Jenny Han er den helt perfekte sommerlæsningsserie, hvis du er glad for lidt sukkersød YA romantik. Historien er også så populær, at Netflix vil lave filmatisering af bind 2. Og den skal jeg helt sikkert se. Læs min anmeldelse af bind 1 her og bind 2 her






Et fængslende møde af Liane Moriarty er forfatterens nyeste bog og som alle hendes bøger, så var den en kæmpe fornøjelse at læse. Og alle hendes bøger gør sig det rigtig godt som sommerlæsningsbøger, men den her måske særligt, fordi den handler om en række mennesker der tager på et ophold for - enten at få de bedre eller at få overskud. Men de havde ikke lige regnet med det som de fik. Læs min anmeldelse af bogen her







After - mødet af Anna Todd er igen højaktuel efter filmatiseringen af den første bog og derfor fik jeg også fornyligt for første gang læst serien, og det jeg fandt var en stor kærlighedshistorie, som jeg godt kan forstå er blevet så populær som den er. Så hvis du leder efter en tyk stor (new adult) kærlighedshistorie som går meget back and forth, så kig ikke længere. Læs min anmeldelse af bogen her 











De engelske bøger





Udover Summer of yesterday så er Starry Eyes af Jenn Bennett nok den engelske YA sommerbog som jeg har anbefalet absolut mest. Den giver mig lidt samme eventyrvibe som jeg fik dengang jeg var barn og læste 'De fem' om sommeren. Det er et skønt hiking eventyr mellem en pige og en dreng - med masser af gnister mellem sig. Helt alene i ødemarken hvor gnisterne eksplodere. Åh, den er bare virkelig skøn! Læs min anmeldelse her





Since you've been gone af Morgan Matson er sådan en skøn YA sommerbog, fordi den handler om en pige der forelsker sig samtidig med at hun følger en liste fyldt med skønne sommerting! Morgan Matson er virkelig dronningen af sommer YA bøger og det her er indtil videre helt sikkert min favorit af hendes. Læs min anmeldelse her






Lethal White af Robert Galbraith er den nyeste udgivelse fra JK Rowlings hånd, som jeg lige har læst for nyligt, og jeg knuselsker den krimi-serie. Ja krimi! Jeg læser aldrig krimi, men den her serie er simpelthen helt fantastisk. Så ja, selvom jeg anbefalte den her serie som sommerlæsning sidste år, så kan jeg ikke lade være med at anbefale den igen i år. Lethal White er bind 4 i serien, så start med 'The Cuckoo's Calling' og læs min anmeldelse her








City of girls af Elizabeth Gilbert var en fantastisk læseoplevelse som jeg næsten lige har læst. Jeg kunne simpelthen ikke ligge den fra mig. Hovedpersonen Vivians liv var sikkert i manges øjne mangelfuld men i virkeligheden var den rig og fantastisk at være læser af. Det er en historisk roman men med moderne tematikker. Læs min anmeldelse af bogen her












Fantastiske danske fantasy bøger du skal læse fordi fortsættelsen er lige på trapperne


Ja, altså i det tilfælde du ikke allerede har læst disse fantastiske serier! Og hvis ikke du har så kan jeg virkelig kun anbefale disse bøger til skyerne og jeg glæder mig selv som sindssygt til at læse fortsættelserne - bortset fra Blodets sti som er fortsættelsen til Væddermændenes nat, for den har jeg nemlig allerede læst :0) men den kan I også godt glæde jer til!



Et varsel om storm serien




Spektrum serien





Grænsen til Trafallas serien






De tre tyste serien




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig